Andréa Råsberg blir ny Sverigechef för Reach for Change

Andréa Råsberg som för närvarande är tillförordnad enhetschef på Vinnova, blir ny Sverigechef på Reach for Change. Andréa har sedan 2015 jobbat på Vinnova och har bland annat varit med och utvecklat deras program för social innovation. Hon har under större delen av sin karriär arbetat inom den civila sektorn på organisationer såsom Fairtrade och SE Forum. Andréa tillträder rollen som Sverigechef i mitten av augusti 2022.

Andréa Råsberg har över 14 års erfarenhet av att jobba med samhällsfrågor på olika organisationer i Sverige, där större delen har fokuserat på social innovation och socialt entreprenörskap. Närmast kommer hon från innovationsmyndigheten Vinnova där hon var med och utvecklade deras nya satsning och program för social innovation med målet att nå en ny målgrupp. På senare tid har hon varit tillförordnad enhetschef på Vinnova och engagerad i att leda och utveckla nya insatsformer för att skapa systemtransformation samt hitta nya vägar till innovation för en hållbar värld.

– Jag har nog aldrig längtat så mycket efter att en sommar ska ta slut. Det ska bli otroligt spännande att få axla denna viktiga roll. Att börja jobba för Reach for Change känns lite som att komma hem för mig då civilsamhället och samhällsentreprenörskap alltid haft en speciell plats i hjärtat. Det jag ser fram emot mest är att få jobba med innovationer som gör livet bättre för barn och unga och komma närmare verksamheter där förändring verkligen sker, och samtidigt leda arbetet med att demokratisera social innovation i Sverige, säger Andréa Råsberg.

Som Sverigechef på Reach for Change blir Andréa ansvarig för att vidareutveckla och operationalisera den nya strategi som tagits fram i samband med Reach for Changes globala effektmål och tematiska områden för 2030. Detta innefattar dels att driva stödprogram för lokala sociala entreprenörer som verkar för att alla barn och unga ska ha samma rättigheter och möjligheter, oavsett var du kommer ifrån eller är uppväxt. Rollen innebär även att leda Reach for Changes arbete med att skapa ett starkare och mer inkluderande stödsystem för lokala sociala entreprenörer i Sverige.

– Andréa har en gedigen och spännande bakgrund med kombinationen av att ha arbetat i både den civila och statliga sektorn. Genom detta har hon sett behov, utmaningar och möjligheter från olika perspektiv, vilket kommer vara otroligt värdefullt i hennes nya roll som Sverigechef. Med Andréa i spetsen ser jag stor potential i att förverkliga den vision vi har för Sverige och är väldigt förväntansfull över att officiellt välkomna henne ombord i augusti, säger Sofia Breitholtz vd Reach for Change

För mer information vänligen kontakta:

Camilla Svedberg
Head of Communications
camilla.svedberg@reachforchange.org

Reach for Change är en global organisation som stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina lösningar som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1200 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över 4,3 miljoner barn.