ChromaWay och Reach for Change ska göra blockchain inkluderande och tillgängligt för sociala entreprenörer

Reach for Change och ChromaWay ingår i ett nytt och för organisationerna, helt unikt samarbete. Partnerskapet ska utveckla och identifiera nya och fler möjligheter för att göra blockchain tillgängligt för sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga i Europa och Afrika.

Samarbetet innebär att vi tillsammans med ChromaWay kommer arbeta nära sociala entreprenörer för att skapa fler inkluderande lösningar för olika samhällsutmaningar. Det kan exempelvis vara att säkra värdekedjan för Reach for Changes svenska entreprenör Watoto Arts som säljer normutmanande dockor för inkluderande lek. Att kunna bevisa en hållbar produktionskedja kommer bara bli mer och mer viktigt framöver och skulle innebära ett stort försprång för en gräsrotsrörelse. Ett annat exempel är att låta e-learningsplattformen Young at Heart i Ghana använda ChromaWays teknik som en del i sitt utbildningsmaterial där unga på landsbygden skulle få möjlighet att utveckla egna decentraliserade appar. Detta skulle kunna revolutionera utvecklingen av både landsbygden och hela Ghanas utbildningssystem, säger Sofia Breitholtz, vd Reach for Change

De två globala organisationerna grundades i Sverige och detta partnerskap är det helt nytt för båda parter. Teknik är en game changer för positiv samhällsutveckling om det används på rätt sätt. Det har ChromaWays blockchain-teknologi redan bevisat genom att den har möjliggjort nya lösningar för en rad utmaningar inom bland annat finansiell inkludering, exempelvis för äganderätt av marktillgångar och säkra betalningssystem i utvecklingsländer.

–  Vi skapar ny teknik som kan användas för att skapa rättvisa system, i allt från offentlig sektor till användarstyrda publika applikationer. Under flera år har vi haft ett globalt perspektiv, exempelvis genom vår nya virtuella inkubator Innovation Lab och vårt deltagande i Africa Devcon och FN-konferensen Land and Poverty. Det känns både roligt och naturligt att nu börja samarbeta med Reach for Change, som är verkligen är en seriös aktör som delar våra värderingar, säger Henrik Hjelte, vd ChromaWay

2020 lanserade Reach for Change sitt nya Impact mål vilket är att tiodubbla sin samhällseffekt till 2030 och därigenom nå 30 miljoner barn och unga. Samarbetet innebär att Sveriges blockchain-pionjär ChromaWay ansluter sig till tidigare globala partners för målet så som Kinnevik, Tele2, Kivra och Hogia.

Om ChromaWay:
Hos ChromaWay är vår passion att bygga ett rättvist och mångfaldigt samhälle där tekniken möjliggör för alla att gynnas utan att någon utnyttjas. Därför tillhandahåller vi blockkedjelösningar som fungerar i vardagen och som ger makten till användaren. Vi grundades 2014 och består av ett mångsidigt team av passionerade personer från alla tidszoner. Vi samarbetar med hjälp av ett växande community av kreativa entreprenörer, framdrivna kunder och tankeledande universitet för att bygga blockkedjeapplikatoner som är enkla att använda och som skapar verkligt värde i samhället.

Camilla Svedberg
Head of Communications
camilla.svedberg@reachforchange.org

Reach for Change är en global organisation som stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina lösningar som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1200 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över 4,3 miljoner barn.