De utvecklar krispaket för sociala entreprenörer

Reach for Change ska, tillsammans med Bain & Company, utveckla ett krispaket för sociala entreprenörer för att hjälpa samhällsinnovationer genom krisen. Krispaketet är framtaget efter en genomlysning av entreprenörernas främsta utmaningar just nu.

En undersökning genomförd med sociala entreprenörer i Reach for Changes inkubatorprogram i 11 länder visar att majoriteten av företagen klarar sig i 3-9 månader innan de får likviditetsproblem. Samtidigt beräknas de samhällsekonomiska konsekvenserna av Covid-19 pågå i minst 12-18 månader enligt en prognos från Board of Innovation*.

Det räcker inte att enbart fokusera på omedelbart kortsiktigt stöd såsom mat och antalet sjukhusplatser. Vi måste kunna rikta blicken mot de långsiktiga effekterna på samhället utan att sjukvården och riskgruppernas säkerhet äventyras, säger Sofia Breitholtz vd Reach for Change.

Tillsammans med Bain & Company utvecklar nu Reach for Change ett krispaket, som tacklar de främsta utmaningarna som sociala entreprenörer möter. Dessa innefattar dels finansiella utmaningar då nästan 9 av 10 har drabbats ekonomiskt av COVID-19. Det framkommer även att 74 % av entreprenörerna har en lösning som bygger på fysiska möten. Detta ställer höga krav på att digitalisera sin verksamhet, och samtidigt kunna ge rätt stöd till de mest utsatta barnen och unga i vårt samhälle.

– Många sociala entreprenörer kämpar hårt just nu för att fortsätta hjälpa andra. Som långsiktig partner till Reach for Change är det viktigt för oss att både stötta entreprenörerna kortsiktigt, och att hjälpa dem hitta en affärsmodell som fungerar även under begränsningar relaterade till COVID-19, säger Johan Lemchen, Partner Bain Stockholm

Krispaketet består av följande delar:

1) Finansieringsmodeller och likviditet
2) Utveckling av verksamheten (fokus digitalisering)
3) Kommunikation till intressenter
4) HR och ledarskap