Playing for Change lanserat i Ryssland

Inför ett stort uppbåd av journalister i Moskva har Playing for Change idag presenterat 4 nya sociala entreprenörer som stiftelsen satsar på i Ryssland. Det innebär att stiftelsens verksamhet i Ryssland nu är officiellt lanserad. Sedan Playing for Change grundades av Kinnevik 2010 har stiftelsen nu hunnit etablera sig i Sverige, Ghana och Ryssland.

- Det känns fantastiskt att leda en ung och djärv organisation som expanderar snabbt för att göra skillnad för barn och unga genom socialt entreprenörskap, säger Sara Damber, VD för Playing for Change och på plats i Moskva.

318 personer från 78 orter sökte till Playing for Change i Ryssland inför lanseringen. De fyra utvalda sociala entreprenörerna kommer att få lönefinansiering och rådgivning för att utveckla sina verksamheter och göra skillnad för fler barn och unga i Ryssland.

De fyra utvalda sociala entreprenörerna:

ANNA TIKHOMIROVA från Moskva, som ger fler barn möjlighet att läsa. Många barn, särskilt på barnhem och andra institutioner, har inte tillgång till bra barnböcker. Hon driver Bumper Children’s Book Bus som är en rullande bokaffär och bokklubb som bland annat besöker barnhem på landsbygden.

YELENA TIMOFEYEVA från Moskva, som stöttar barn som utsatts för övergrepp som trafficking. Genom Jewel Girls, ett terapiprogram där barnen får skapa smycken, får barn från barnhem och härbärgen nya sätt att utrycka sig samtidigt som de skaffar sig värdefulla erfarenheter inför arbetslivet.

VLADIMIR KOVALSKIY från Tomsk, som använder parkour för att stärka utsatta tonåringars självförtroende. Många unga testar så kallade extremsporter på egen hand och skadar sig, så Vladimir organiserar utbildningar och workshops med experter som kan guida deltagarna i parkour.

NATALYA SHIMINA från Tomsk, som minskar risken att barn på sjukhus försenas i sin utveckling om de aldrig får leka. På många ryska sjukhus saknas lekytor och möjligheter till lek. Partners in Joy organiserar sjukhusclowner för att stötta med rehabilitering genom lek.

Juryn bestod av Sara Damber, Playing for Change, Dmitry Strashnov, Tele2 Russia, Natalia Nemova, Viasat Russia, Oleg Evstafiev, Metro Moscow, Jere Calmes, Tele2 Russia, Sergey Petrov, STS-Media, Richard Warburton, Black Earth Farming.

Sedan tidigare stöttar Playing for Change 13 sociala entreprenörer i Sverige och 9 sociala entreprenörer i Ghana.

Presskontakt:

Pär Wiktorsson