Reach for Change och IKEA Foundation främjar gröna företag i Etiopien

IKEA Foundation investerar nära nio miljoner i Reach for Change för att stötta och utveckla grönt entreprenörskap och gröna jobb i Etiopien. Totalt kommer projektet utbilda 360 unga studenter i entreprenörskap samt ge 60 gröna idéer möjlighet att utvecklas till hållbara företag.

– Vi har verkat i Etiopien de senaste sju åren och ser en otrolig potential i landet bland entreprenörer och socialt entreprenörskap växer snabbt. Behovet av att investera i Etiopien är viktigare nu än någonsin, för att säkerställa försörjningsmöjligheter och återuppbyggnad av ekonomin. I Etiopien är klimatfrågan väldigt primär men det finns få gröna företag i den privata sektorn och ett stort behov att utbilda unga inom entreprenörskap. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbetet med fokus på gröna företag och fler gröna jobb tillsammans med IKEA Foundation, säger Sofia Breitholtz, vd Reach for Change

Projektet innebär att Reach for Change de kommande två åren kommer att driva två program i Etiopien för att främja utvecklingen av gröna företag och gröna jobb med fokus att sysselsätta fler unga och kvinnor.  Det ena är ett bootcamp som kommer utbilda 360 unga studenter i entreprenörskap för att inspirera till och generera nya gröna idéer. Det andra är ett innovationslabb som innebär att 60 personer med etablerade lösningar för ett hållbart klimat får coachning och stöd i att utveckla sina lösningar till hållbara företag.

– Vi tror att gröna entreprenörer har en enorm möjlighet att bidra till en positivt förflyttning av Etiopiens ekonomi. De har makten att omvandla klimathotet till nya affärsmöjligheter och samtidigt ge sysselsättning till människor som lever i fattigdom. Vi stöttar Reach for Change för att maximera potentialen i grönt entreprenörskap så att unga människor i Etiopien kan bygga en hållbar ekonomi framåt, tjäna en anständig inkomst och hjälpa till att skydda planeten för framtida generationer, säger Vivek Singh, Head of Employment and Entrepreneurship portfolio, The IKEA Foundation

Reach for Change och IKEA Foundation började arbeta tillsammans i Etiopien 2017. Sedan dess har vi stöttat 139 sociala entreprenörer för att förbättra barns hälsa och utbildning och för att skydda dem från övergrepp. Totalt har vi hjälp 630 000 barn. Detta nya partnerskap bygger på expertisen och erfarenheten från Reach for Changes arbete med entreprenörskap i Etiopien.

Reach for Change är en global organisation som genom stödprogram stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina idéer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1200 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över 4,3 miljoner barn.

Om IKEA Foundation
IKEA Foundation är den filantropiska grenen inom Stichting INGKA Foundation som äger IKEA koncernen. IKEA Foundation är en fristående organisation och ingår inte i IKEA varuhusverksamheten. Dess enda fokus är att skapa ett bättre liv på en beboelig planet.