Reach for Change och QVARTZ Sverige i samarbete för att förändra livet för barn

Den ideella organisationen Reach for Change hittar, stöttar och utvecklar sociala entreprenörer som alla har idéer för att lösa de främsta utmaningarna för barn. Organisationen inleder nu ett samarbete med konsultfirman QVARTZ i Sverige. Samarbetet innebär att QVARTZ kommer stötta entreprenörerna inom Reach for Changes inkubator med hållbar affärsutveckling.

Reach for Change har sedan tidigare ett samarbete med QVARTZ i Danmark. Konsulterna arbetar som strategiska och operativa rådgivare för de sociala entreprenörerna i Reach for Changes danska inkubator inom affärsutveckling, skalning och finansiell hållbarhet. Nu växer partnerskapet och en likvärdig samarbetsform inleds i Sverige under hösten.

– Vi på Reach for Change vet att starka sektorsöverskridande samarbeten är nyckeln för att på bästa sätt stötta och utveckla våra entreprenörer. Genom partnerskap använder vi de superkrafter som finns inom varje sektor för att skapa hållbara organisationer med målet att skala upp och skapa långsiktig förändring för barn. Därför är vi väldigt glada över att nu expandera vårt samarbete med QVARTZ till Sverige. Vi har sett att det  har gett stor positiv effekt på våra entreprenörer i Danmark och vi ser fram emot att sätta igång rådgivningsprogrammet här i Sverige, säger Nicklas Wallberg, Sverigechef Reach for Change

QVARTZ konsulter delas in i rådgivningsteam där en noggrann matchning sker med konsult och entreprenör utefter behov och efterfrågan från entreprenören. Samarbetet innefattar både separata arbetssessioner med QVARTZ:s rådgivningsteam och utvalda entreprenörer samt ytterligare nätverksmöjligheter såsom deltagande vid evenemang, seminarier och liknande tillställningar.

– På QVARTZ ser vi det som en självklarhet att på olika sätt bidra i det lokala samhället i de länder vi verkar. Att få möjlighet att göra det tillsammans med Reach for Change som är en professionell organisation med lång erfarenhet av att skapa konkreta resultat för barn och ungdomar är en förmån. När möjligheten gavs att utöka samarbetet till att omfatta Sverige var det ett enkelt val. Jag och mina kollegor väntar nu otåligt på att komma igång, säger Johan Lemchen, partner på QVARTZ i Stockholm.

QVARTZ tror på möjligheten att nyttja individers unika egenskaper och förmågor som en del i skarpa team för att lösa de mest komplexa uppgifterna. Med denna utgångspunkt vill nu QVARTZ skapa förutsättningar för barn och unga att nå mer av sin fulla potential. Partnerskapet ger QVARTZ konsulter möjligheter att bidra med sina professionella kunskaper och erfarenheter samt att engagera sig i de sociala entreprenörerna. Det i sin tur bygger både stolthet och stärker kulturen internt men innebär också ett lärande utanför konsulternas normala förutsättningar.

Camilla Hallgren
Communications Manager Sverige
camilla.hallgren@reachforchange.org
+46 737 69 34 98

Reach for Change är en internationell ideell organisation. Genom sektorsöverskridande partnerskap hittar, utvecklar och skalar vi sociala innovationer som bidrar till att göra livet bättre för barn. Vår core-produkt är stödprogram för sociala entreprenörer.