Sara Damber klar som talare till TEDxAlmedalen

19 år gammal startade hon Friends, nu Skandinaviens största organisation i kampen mot mobbning. Hennes senaste initiativ är Playing for Change, där hon med Kinnevikgruppens bolag skalat upp ambitionen för social förändring runt hela världen. Sara Damber är nu klar som talare till TEDxAlmedalen.

Årets upplaga av TEDxAlmedalen kommer att fokusera på The Doers. TEDxAlmedalen är ett initiativ av Greatness PR i samarbete med IT-företaget Twingly.

TEDx är den licensierade formen av den internationella talarkonferensen TED.com. Årets talare till TEDxAlmedalen har den gemensamma nämnaren att de är handlingskraftiga, drivna och får saker gjorda. Under politikerveckan i Almedalen är det många seminarier och debatter, därför har Greatness PR och Twingly valt att lyfta fram dem som omsätter ord till handling och gör skillnad – The Doers.

Sara Damber är känd för sitt mod och sin förmåga att saga till när hon ser orättvisor.

- En röst gör skillnad. Det har varit min ledstjärna genom allt jag gjort och i det ligger varje persons ansvar att vara modig och agera. Även mitt ansvar att alltid göra det jag kan, säger Sara Damber.

Evenemanget drivs under TEDx riktlinjer och är icke kommersiellt, kostnadsfritt och opolitiskt.

Tid och plats:

TEDxAlmedalen arrangeras som ett midnattseminarium mellan kl 21.00 och 24.00 på en innergård i centrala Visby under Almedalsveckan. Begränsat antal platser. Anmälan krävs.

Mer information och anmälan görs på www.tedxalmedalen.se

Sara Damber kommer även att medverka vid

- CSR: Barns rättigheter och företagens ansvar - utmaning eller självklarhet? Ett seminarium som arrangeras av UNICEF Sverige. Sara talar om hur Kinnevik tänkte när de startade Playing for Change. Övriga talare: Sofia Arkelsten (M), partisekreterare. Bo Viktor Nylund, CSR-expert, UNICEF Genève, Elisabeth Dahlin, generalsekreterare, Rädda Barnen m.fl.

Tid och plats: tisdag 5 juli kl 11.45-12.45, Länsstyrelsens trädgård, Strandgatan 1

- Mingel för socialt entreprenörskap Vi smyg-släpper fickhandboken "ABC i social innovation" och alla får med sig ett gratis ex.

Tid och plats: onsdag 6 juli kl 17.00-19.00, House of Social Entrepreneurship, Hamnplan

Arrangörer: Playing for Change, Mötesplatsen för social innovation och samhällsentreprenörskap, Hjärna.Hjärta.Cash, SU Innovation och Ashoka.

- Social innovation och CSR. Hur kan stora företag arbeta med social innovation och socialt entreprenörskap? Finns det nya modeller och koncept och hur ser de isåfall ut? Ett panelsamtal med några av de svenska pionjärerna då det gäller att utveckla CSR 2.0.

Tid och plats: torsdag 7 juli kl 15.00-16.00, House of Social Entrepreneurship, Hamnplan

Kontakt och information

Åsa Hofmann, PR-ansvarig, Playing for Change

+46 70 762 97 00, asa.hofmann@playingforchange.se

Playing for Change är en ideell stiftelse, grundad av Kinnevikgruppen, som stödjer sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Playing for Change bidrar med pengar, näringslivserfarenhet, medieutrymme och marknadsföring. Entreprenörerna bidrar med sin initiativkraft och en idé som kan förändra världen.

Pressansvarig, Playing for Change

asa.hofmann@playingforchange.se, 070-762 97 00