Sociala entreprenören Nour Habib och organisationen Trygg Rätt vinner 250 000 kr i Reach for Changes pitchtävling

De fem sociala entreprenörer som lämnar Reach for Changes svenska inkubatorprogram pitchade igår, 5 december, för finansiering till sin verksamhet. Det står nu klart att det är Nour Habib och organisationen Trygg Rätt som vinner 250 000 kr till sitt arbete med att ersätta utanförskap och ungdomskriminalitet med möjligheter och framtidstro.

Trygg Rätt är en ideell förening som arbetar med och för barn och unga för att skapa förändring som ger ringar på vattnet. De vill få unga att bryta destruktiva vanor och hålla sig borta från kriminella kretsar. Organisationen startade i Helsingborg, där Nour är ifrån, men det finns planer på att sprida sin verksamhet över landet.

- Jag var inte beredd, det finns så många andra bra idéer, men jag är glad. Att vinna detta gör att det visar utåt att min lösning funkar. Det visar till exempel politiker att det handlar om att inte jobba mot målgruppen utan med målgruppen. Med dessa pengarna kan vi nu börja vårt arbete med att öppna i andra delar av landet, först ut är Göteborg, säger Nour Habib, grundare Trygg Rätt.

Reach for Change har sedan 2010 stöttat lokala sociala entreprenörer som jobbar för att göra livet bättre för barn och unga utifrån övertygelsen om att de som befinner sig närmast utmaningarna också är de som sitter på många av lösningarna.

- Trygg Rätt visar att det går att göra något konkret åt en brinnande samhällsutmaning som de flesta bara pratar om. Den finansiering de nu fått möjliggör att de sprider sin verksamhet till fler städer. Vi är övertygade om att Trygg Rätt med Nour i täten kommer förändra förutsättningarna och göra skillnad för ännu fler unga och samhället i stort, säger Andréa Råsberg Sverigechef Reach for Change.

Juryns motivering:
En innovation med potential att adressera en brådskande samhällsutmaning. En byggande entreprenör med brinnande engagemang och stor insikt om problematiken kring ungdomskriminalitet. Denna entreprenör visar en annan berättelse om förorten och bidrar till att ändra narrativen genom att prata om lokala hjältar och prioriterade områden. Genom sin skalbara train-the-trainer-strategi visar denne entreprenör att det finns saker som är viktigare än honom själv. Därför är det Trygg Rätt som vinner 250 000 kr.

Jurymedlemmar:
Annika Sten Pärson, grundare The Inner Foundation
Deqa Abukar, grundare BLING
Ebba Theding, CFO ChromaWay
Johan Lemchem, partner Bain & Company
Pär Svärdson, grundare och VD Apotea
Regina Sipos, affärsängel
Rustan Panday, F.d styrelseordförande Storytel

För mer information kontakta:

Julia Rex, PR- och kommunikationsansvarig, Reach for Change, julia.rex@reachforchange.org 0739 26 04 93.

Nour Habib, grundare Trygg Rätt, 0702 40 95 91.

Om Reach for Change:
Reach for Change är en global ideell organisation som tar tillvara på potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change grundades i Sverige 2010 och har sedan dess stöttat 2000 Change Leaders i 18 länder, som har nått 4.7 miljoner barn och unga.

Om Trygg Rätt:
Trygg Rätt inspirerar och vägleder ungdomar som vill lämna kriminaliteten och erbjuder trygga och meningsfulla sysselsättningar genom föreläsningar, vägledning och kontakter till näringslivet.