Socialt entreprenörskap för barn när Playing for Change är i Almedalen

I Almedalen är Playing for Change på plats för att lyfta frågor kring socialt entreprenörskap och barns rättigheter. På fredag 6/7 kl 14-15 arrangeras ett samtal om hur socialt entreprenörskap kan göra skillnad för barn, i House of Social Entrepreneurship, på Hamnplan i Visby. Då summeras erfarenheter från arbetet med att hitta och stötta drivna personer med en passion för barns rättigheter.

- Jag ser fram emot ett samtal om slit, tårar och glädjen i att överkomma utmaningar när ny mark ska brytas i arbetet för att göra livet bättre för barn, säger Pär Wiktorsson, samtalsledare och Sverigechef på Playing for Change.

Deltar i samtalet gör Jonas Bygdeson från MyDreamNow, som nyligen tog sig igenom Playing for Changes tuffa urval när 900 sökande blev till 4 vinnande sociala entreprenörer som får lönefinansiering och rådgivning i max tre år från och med 2012. På scen finns även Ida Östensson från Crossing Boarders som snart tar examen från Playing for Changes program efter tre framgångsrika år, liksom Johanna Hallin som leder stiftelsens utvecklingsarbete internationellt.

- I Almedalen finns en enorm förändringskraft samlad och kanske är det i publiken nästa stjärna som vi ska satsa på kommer att finnas, säger Pär Wiktorsson.

Snart går Playing for Change på jakt efter nya personer med briljanta idéer för barn och samtalet är ett tillfälle att få veta mer om hur det går till att ansöka och vad som krävs för att få delta i stiftelsens program. Publiken bjuds också in till en diskussion om vad stiftelsen borde leta efter.

Här kommer Playing for Change att finnas under Almedalsveckan:

Måndag 2/7

”Framtidens näringsliv” 10-12 Wisby Strand, "Almegatältet". Johan Wendt från Mattecentrum deltar i seminariet.

Tisdag 3/7

”Vad händer när David retar gallfeber på Goliat?” 15-18 Biograf Roxy, Adelsgatan 39. Sara Damber, VD för Playing for Change deltar i filmvisning och samtal.

Onsdag 4/7

”Jämställdhetseffekten på Almedalen” 10.15-11.45 Novgorodgränd 1. Ida Östensson från Crossing Boarders presenterar ett nytt test.

”Varför globalisering och entreprenörskap?” 10.15-11.30 Björkanderska, Skeppsbron. Johan Wendt från Mattecentrum deltar i seminariet.

Fredag 6/7

House of Social Entrepreneurship (Hamnplan)

11.30 ”Socialt entreprenörskap – nya lösningar på gamla problem”. Sara Damber från Playing for Change deltar i panelsamtal.

12.30 ”Luncha med en social entreprenör” – speed dating med sociala entreprenörer. Ida Östensson, Crossing Boarders, Jonas Bygdeson, MyDreamNow och Johan Wendt från Mattecentrum deltar.

14.00 ”Vad kan socialt entreprenörskap göra för barn och unga?” Ida Östensson från Crossning Boarders, Jonas Bygdeson från MyDreamNow samt Johanna Hallin och Pär Wiktorsson från Playing for Change deltar.

”Social innovation och samhällsentreprenörskap” 15.30-17.00 Öresundshuset, Hästgatan 1. Sara Damber, VD för Playing for Change, deltar.

Ronnie Schmidt
PR and Communications Manager
0707-629700, ronnie.schmidt@playingforchange.se

Pär Wiktorsson
Regional Manager Sweden
0707-629720, par.wiktorsson@playingforchange.se

Playing for Change investerar i sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn. Vi är en ideell stiftelse grundad av Kinnevik och arbetar med Metro, Korsnäs, Millicom, MTG och Tele2 som partners.