Svensk rörelse för barn fortsätter att växa över världen

Svenska Reach for Change, som stöttar sociala innovationer som gör livet bättre för barn, fortsätter växa över världen. Organisationen spreds under 2014 till 16 länder och antalet sociala entreprenörer som får stöd mer än fördubblades. Bara i Sverige förbättrades livet för över 370 000 barn under året genom de entreprenörer som fått stöd. Det framgår av organisationens årliga Impact Report som publicerades på onsdagen.

– Det finns en växande förståelse kring hur social innovation kan bidra till att lösa viktiga samhällsproblem. Vi är glada och stolta att vår modell har visat sig kunna göra skillnad för barn inte bara i Sverige, utan runtom i världen, säger Sara Damber, vd och medgrundare, Reach for Change.

2014 var Reach for Change mest expansiva år sedan starten och idag, onsdag, släppte organisationen sin årliga Impact Report för 2014. Där framgår bland annat att:

• Reach for Change växte från 9 till 16 länder. De nya länder där Reach for Change etablerat verksamhet för att förbättra barns liv är Bulgarien, Danmark, Estland, Etiopien, Lettland, Litauen och Norge.
  • Antalet entreprenörer som får stöd globalt för att utveckla sociala innovationer som gör livet bättre för barn ökade från 47 till 105. Entreprenörernas verksamheter syftar till att lösa viktiga problem för barn inom områden som hälsa, utbildning och social inkludering.
  • Reach for Change i Sverige hjälpte, via sina 11 svenska sociala entreprenörer, över 370 000 barn. Globalt fick mer än 900 000 barn hjälp 2014.
  • 89 procent av de sociala entreprenörerna som fått stöd av Reach for Change globalt utökade sin verksamhet geografiskt 2014 jämfört med 2013.

En förklaring bakom den snabba expansionen under 2014 är ett nytt samarbete med Modern Times Group (MTG) kring att hitta och stödja sociala entreprenörer som gör barns liv bättre i tio länder där MTG har verksamhet.

I Sverige har Reach for Change hittills hjälpt 22 sociala entreprenörer förverkliga sina idéer sedan starten 2010. En av dem är Rosie Linder som tillsammans med Jesper Engström hade idén att stärka barns emotionella intelligens och förebygga mobbning genom pedagogiska mobilspel och böcker, både i Sverige och globalt. Rosie valdes in till Reach for Change inkubator i slutet av 2013. Under 2014 har hennes spel Peppy Pals nått ut till barn och föräldrar över hela världen, spelet har laddats ned 65 000 gånger och blev topp tio i barns appar av iOS App Store för Sverige och 16 andra länder i flera månader. Rosie har dessutom utsetts till bland annat ”Framtidens entreprenörer” i Svenska Dagbladet och Peppy Pals är utnämnd till topp 3 på InternetWorlds lista över Sveriges hetaste start-ups

– Peppy Pals tillhör de främsta inom socialt entreprenörskap i Sverige. Redan nu har de haft enorm inverkan på barns liv och fortsätter nu att sprida sitt budskap om empati och EQ över hela världen, säger Alex Budak, Sverigechef, Reach for Change

Kajsa Ljungberg
Communication Manager Sweden

kajsa.ljungberg@reachforchange.org

Reach for change är en ideell stiftelse grundad av Kinnevik. Vi stödjer personer med idéer som gör livet bättre för barn.

Citat

Sara Damber, VD och medgrundare, Reach for Change