Tillsammans ska de accelerera kraften av socialt entreprenörskap med siktet på Agenda 2030

Impact-inkubatorn Reach for Change lanserade i höstas sitt Impact mål för 2030 - tiodubbla samhällseffekten och nå 30 miljoner barn genom sitt stödarbete till sociala entreprenörer. Nu går Kivra och Hogia in som global partner och möjliggör för Reach for Change att ta de första stegen mot målet. Företagen har valt att koppla sin hållbarhetssatsning direkt till affärsmodellen då en del av intäkterna från deras digitala tjänst för lönespecifikationer går till Reach for Changes verksamhet.

Efter 10 års arbete av samhällsförändring i gränslandet mellan näringslivet och den sociala sektorn vet vi att det numera ställs höga krav från konsumenter och medarbetare att företag agerar som aktiva samhällsmedborgare och inte passiva sponsorer. Det är imponerande att se hur Kivra och Hogia på ett smart sätt har gjort sitt hållbarhetsarbete som en del av affärsmodellen. Detta är det nya normala och vi ser verkligen fram emot att samarbeta med dessa modiga och framåtlutande företag, vilket blir en viktigt steg mot att nå våra ambitiösa mål för 2030, säger Sofia Breitholtz, vd Reach for Change

Kivra och Hogia går in som ny global partner till Impact-inkubatorn Reach for Change, vilket blir ett viktigt avstamp mot att skala upp den samhällseffekt som organisationen når idag. Med stödet från Kivra och Hogia tar Reach for Change det första stegen mot att utveckla verksamheten för att nå de uppsatta målen för 2030 - att tiodubbla sin samhällseffekt och nå 30 miljoner barn och unga, via stödprogram för sociala entreprenörer. Arbetet mot 2030 kommer att ha tre fokusområden: Minskad fattigdom (SDG 1), Minskad ojämlikhet (SDG 10) och klimatet (SDG 13).

– Vi pilotade vårt samarbete med Reach for Change för två år sedan genom initiativet Bridgit, ett globalt nätverk för kvinnliga tech-entreprenörer, och det känns fantastiskt att nu ta samarbetet till nästa nivå. Det som gör det här partnerskap så starkt är att vi har en gemensam ambition och syn på hur vi jobbar mot en grön och jämlik omställning i världen; att använda entreprenörskap och digitaliseringen som möjliggörare. Genom att slå samman våra olika kompetenser så finns alla möjligheter att skapa större förändring tillsammans, säger Anna Bäck, vd Kivra

Förutom att utveckla sin positiva samhällspåverkan genom partnerskapet med Reach for Change utmanar även Kivra och Hogia det traditionella sättet att arbeta med samhällsförändring inom näringslivet. Företagen har valt att inkludera sitt samhällsinitiativ som en del av affären då en del av intäkten från deras gemensamma digitala tjänst för lönespecifikationer går direkt till Reach for Change verksamhet.

Hogia och Kivra har en gemensam grundvärdering i att digitalisering är en av förutsättningarna för att samhället ska kunna utvecklas på ett hållbart och jämlikt sätt. Tack vare vårt gemensamma digitaliseringsprojekt kan vi investera i andra initiativ som påskyndar den utvecklingen. Över två miljoner svenskar får lön via Hogias system så potentialen att ”göra gott” är stor, säger Bert-Inge Hogsved, grundare och vd Hogia

Reach for Change är en global organisation som genom accelerator- och inkubatorprogram stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina idéer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1200 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över 4,3 miljoner barn.

Om Kivra
Hälften av landets vuxna använder Kivra för att få post och kvitton digitalt. Tjänsten växer snabbt. Både med nya användare och anslutna företag, myndigheter och butiker. Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. Läs mer på kivra.se

Om Hogia
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se