Ukrainska sociala entreprenören Katja Blagodyr får en öronmärkt plats i Reach for Changes inkubator

Det står nu klart att Katja Blagodyr, grundare av organisationen HUG, får en plats i Reach for Changes inkubator 2023. HUG, Help Ukraine Gothenburg, jobbar för att på olika sätt hjälpa personer påverkade av kriget. Genom inkubatorn får sociala entreprenörer hjälp med att skala och accelerera sin positiva samhällseffekt. Platsen, som är öronmärkt för en entreprenör från Ukraina, möjliggörs tack vare partnerskap med Kivra och Hogia.

Sofia Breitholtz VD Reach for Change, Katja Blagodyr grundare HUG, Sorana Stillkvist marknadsstrateg Hogia, Anna Bäck VD Kivra.

Katja Blagodyr slutade sitt som jobb kirurg våren 2022 för att starta HUG. Organisationen stöttar ukrainare som flytt. De ger praktisk information och råd, erbjuder språkkurser och karriärrådgivning. De hjälper även med mer basala saker såsom mat och kläder. De har också ett barncenter, HUGGIS, som syftar till att skapa ett tryggt utrymme där barn kan leka och träffa vänner.

- Barn som flyr krig står på okänd mark i en existentiell avgrund, i naken sårbarhet och rädsla. Vi på HUG skapar en skyddande plats där rädslan kan omvandlas till kärlek, och barn kan hitta tillbaka till det trygga vi kallar för hem, säger Katja Blagodyr, grundare av HUG.

Reach for Change har sedan 2010 jobbat för ett bättre samhälle för barn och unga genom att stötta lokala sociala entreprenörer utifrån Agenda 2030.

- Socialt entreprenörskap handlar om att hitta innovativa lösningar på utmaningar i samhället. Katja visar att det möjliggör snabb respons när kriser slår till. Vi är glada att ha långsiktiga partners som gör att vi kan agera och lägga resurser där det behövs akut, säger Sofia Breitholtz, VD Reach for Change.

Inför antagningen av nya entreprenörer till inkubatorn bestämde Reach for Change tillsammans med Kivra och Hogia, som de har samarbetat med sedan 2019, att göra en särskild utlysning och öronmärka en plats in inkubatorn för en entreprenör från Ukraina - som en direkt reaktion på Rysslands invasion.

- För oss på Kivra är det en ynnest att få vara med på ett hörn och stötta detta viktiga projekt. Det värmer verkligen att se hur viljan att göra gott genom entreprenörskap genomsyrar hela kedjan från vårt samarbete med Hogia och partnerskapet med Reach for Change och framförallt hela vägen ut till Katja Blagodyr och HUG, säger Anna Bäck, VD Kivra

- Det gör oss stolta att se att vårt samarbete med Kivra och Reach for Change fortsätter att göra gott. Vi hoppas kunna bidra med inspiration till andra aktörer i näringslivet genom samarbete. På Hogia strävar vi efter en långsiktig hållbarhet i allt vi gör, oavsett om det är för våra kunder eller att ge tillbaka till samhället, säger Nicklas Rönn, VD, Hogia.

För mer information kontakta:

Julia Rex, PR- och kommunikationsansvarig, Reach for Change, julia.rex@reachforchange.org, 0739 26 04 93.

Katja Blagodyr, grundare och verksamhetsansvarig HUG,  076 704 83 74.

Om HUG
Föreningen startades 26 februari 2022 som ett svar på Rysslands invasion av Ukraina på initiativ av Katja Blagodyr. HUG är en ideell integrations- och fredsförening driven av ukrainare i Sverige med visionen om en rättvis och hållbar värld i fred, där människor på flykt kan få bli aktiva och integrerade samhällsaktörer.

Om Reach for Change:
Reach for Change är en global ideell organisation som tar tillvara på potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change grundades i Sverige 2010 och har sedan dess stöttat 2000 Change Leaders i 18 länder, som har nått 4.7 miljoner barn och unga.

Inkubatorstödet inkluderar:
- Kapacitetsutvecklande stöd: Vi erbjuder rådgivning, utbildning, mentorskap, coachning samt peer-to-peer learning inom fem utvecklingsområden: effektmätning, finansiell hållbarhet, ledarskap, uppskalning samt systemförändring.
- Nätverk: Vi kopplar samman våra sociala entreprenörer med våra lokala och internationella nätverk av experter.
- Kvalitetsstämpel: En plats i vår inkubator ger en kvalitetsstämpel då vi har en mycket konkurrenskraftig urvalsprocess för att delta i programmet.

Om det gemensamma initiativet från Kivra och Hogia för Agenda 2030
Hogia och Kivra har en gemensam ambition om att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom att göra välgörenhet till en del av affären. En av våra samarbetspartners är den ideella organisationen Reach for Change, som genom inkubatorprogram stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina idéer som gör livet bättre för barn och unga. Målet är att tillsammans nå 30 miljoner barn till 2030. https://www.hogia.se/hogiagruppen/artiklar/hogia-och-kivra-i-gemensamt-initiativ-for-agenda-2030

Om Hogia
Hogia utvecklar och levererar hållbara systemlösningar inom HR- och ekonomisektorn samt inom transport. Vi är en helhetsleverantör som tar ett långsiktigt ansvar för relationen med våra kunder, partners och medarbetare. Idag har den familjeägda koncernen växt till 650 medarbetare och finns i Norden och Storbritannien. Hogia-gruppens huvudkontor ligger fortfarande i Stenungsund, där företaget grundades 1980.

Om Kivra
Kivra är en plats där du kan samla dina viktigheter. Brev, fakturor, kvitton och annat – som du annars hade haft i pärmar, byxfickor eller i olika pappershögar. Säkert, tillgängligt och bra för miljön.