Readly i samarbete med Disney - erbjuder prenumeranter en värld av fantasi med Disney-tidningar

Readly, den europeiska ledaren inom digitala tidnings- och magasin prenumerationer, samarbetar med Disney för att erbjuda över 80 engelskspråkiga Disney-tidningar på Readly plattformen. Tillägget av Disney-portföljen stärker Readlys barnkategori och positionen som den ledande digitala läsappen för hela familjen.

Disneys tidningsutbud innehåller älskade karaktärer och serietidningar som Frost, Musse Pigg, Kalle Anka, High School Musical, Star WarsTM och MARVEL. De engelska titlarna kommer att rullas ut på Readlys plattform under en gradvis lansering och finnas tillgängliga för hela familjen som en del av den obegränsade läsprenumerationen. Readly har sedan tidigare, via Egmont Story House, Disney-titlar på svenska såsom Musse Piggs Deckargåtor, Kalle Anka och Frost.

Forskning från The National Literacy Trust i Storbritannien visar att vart fjärde (26 %) barn läser tidningar och serier digitalt.1  Digital läsning ökar i takt med att tekniken tillgängliggörs både i skolor, där den har blivit en viktig del av undervisningen, samt inom familjen som underhållning i hemmet de senaste åren.2 Det är därför en viktig tidpunkt för Readly att utöka sitt utbud av titlar för barn.

– Vi är glada att få välkomna de älskade titlarna på vår plattform och öka läsglädjen med Disney. Digital läsning bland barn ökar och forskning visar att det är fördelaktigt för barn att läsa olika former av kvalitetsinnehåll som serietidningar och magasin för att inspireras och känna engagemang. Det är den perfekta tiden att erbjuda dessa populära tidningar till hela familjen tillsammans med det breda utbudet av titlar som redan finns tillgängligt på vår plattform, säger Ranj Begley, Chief Content Officer på Readly.

Vidare visar forskningen att digital läsning kan vara särskilt effektivt för barn med låga nivåer av läsengagemang. För dessa barn ökar läsglädjen inte bara i förhållande till läsning på skärm, utan även läsning i tryck, vilket tyder på att läsning digitalt kan leda till att bredda intresset till allmän läsning och läskunnighet.3

Readly erbjuder för närvarande 6300 dagstidningar och magasin. Readlys utbud har sett ett betydande uppsving de senaste månaderna med tillskottet av brittiska och tyska regionala tidningar och ledande amerikanska tidskrifter. Readlys produktutveckling fortsätter också med lanseringen av poddar på plattformen.

Referenser:
1,  3 Children, Young People and digital report, National Literacy Trust, April 2019, se länk: https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/children-young-people-and-digital-reading/ och https://literacytrust.org.uk/news/digital-reading-axe-the-reading-tax/

2How many children have their own tech, YouGov, se länk: https://yougov.co.uk/topics/lifestyle/articles-reports/2020/03/13/what-age-do-kids-get-phones-tablet-laptops-

Linnéa Aguero, Head of Sustainability and Comms

linnea.aguero@readly.com, 0725-03 32 31

Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 7 500 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 200 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av magasinindustrin. Under 2021 uppgick omsättningen till 466 MSEK. Sedan september 2020 är Readlys aktie noterad på Nasdaq Stockholm Midcap. För mer information, besök https://corporate.readly.com