Amanda Nilsson – om valet att jobba med fastighetstransaktioner

Sedan starten 2012 har Real Advokatbyrå vuxit och är nu en av Sveriges ledande advokatbyråer inom kommersiell fastighetsrätt och fastighetstransaktioner. Amanda Nilsson, Associate på Real, berättar om hennes väg till drömjobbet och varför hon valde att inrikta sig på just fastighetstransaktioner.

2016 påbörjade Amanda Nilsson sina studier på juristprogrammet på Stockholms universitet. Fyra och ett halvt år senare hade hon inte bara kammat hem en examen inom juridik, utan även en filosofie kandidat i företagsekonomi.

– Juridik har alltid legat mig varmt om hjärtat och varit ett självklart val för mig. Att jag även valde att läsa ekonomiprogrammet grundar sig i att jag ville få en bredare förståelse kring hur samhällets ekonomi är uppbyggd. Det kändes som ett bra komplement till juristprogrammet för att få ytterligare perspektiv, säger hon.

Det var under kursen fastighetsrätt, i kombination med intresset för transaktioner, som Amanda landade i beslutet att hon ville inrikta sig mot fastighetstransaktioner.

– Jag tycker att transaktioner över lag är väldigt spännande. Sedan är fastighetsbranschen i sig föränderlig, vilket gör jobbet både varierande och utmanande. De allra flesta av oss bor i någon form av byggnad vilket även gör det enkelt att knyta an till, i jämförelse med annan juridik. På så vis blir jobbet väldigt konkret.

Ytterligare en aspekt som fick Amanda att vilja arbeta med fastighettransaktioner, är den dagliga kontakten med klienter.

– På Real arbetar vi väldigt tight med våra klienter, det är en direkt kontakt och ett nära samarbete som gäller. Vi får vara med på varje klients resa och se hur de växer och utvecklas. Det är alltid lika roligt!

Idag är Real är en av Sveriges ledande advokatbyråer inom kommersiell fastighetsrätt och fastighetstransaktioner. Byrån anlitas konsekvent som rådgivare i stora och komplexa transaktioner, något Amanda menar håller henne på tårna varje dag.

– Vårt fokus ligger alltid på att ge den absolut bästa rådgivningen till våra klienter. Vi ligger alltid steget före och upptäcker klientens behov, innan de behöver göra det själva. Det är en styrka, säger hon och fortsätter:

– På Real arbetar vi tätt tillsammans i team, i varje enskilt ärende, vilket gör det personligt hela vägen. Jag är väldigt tacksam över att jag valde att lita på min magkänsla gällande fastighettransaktioner, den visade sig vara helt rätt, avslutar hon.