Real barometern - Prognosen för 2023 slog tyvärr ganska rätt – ljusning 2024?

För 2023 spådde jag i min senaste barometer ”-15 grader, hård nordlig vind och snöfall med inslag av hagel” men varnade även för storm. Stormen undveks men vi fick i vart fall uppleva ”styv kuling”.

För 2023 sjönk transaktionsvolymen på den svenska fastighetsmarknaden till knappa 90 miljarder kronor. Procentuellt gick antalet affärer ner med 60 procent jämfört med 2022 och transaktionsvolymen var nere på 2013 års nivåer. Transaktionsklimatet var därmed som väntat mycket svalt och vi fick också se de första större pantrealisationerna av fastigheter (DNB:s pantrealisation i Oscar Properties) och även inställda betalningar för större fastighetsbolag. För oss som jobbar med fastighetstransaktioner sjönk tempot dramatiskt ned till nivåer som inte upplevts sedan 2009. Marknaden kändes unisont extremt deppig och få kunde räkna hem affärer då marknadsräntorna var väldigt svåra att prognosticera. De affärer som gjordes var, utifrån vårt perspektiv, oftast i branscher som över tid haft en positiv utveckling, exempelvis lättindustri och logistik. I dessa transaktioner kunde säljarna räkna hem vinster, rådande klimat till trots, även om de så klart inte var på de nivåer vi såg 2021 och i början på 2022. Vi upplevde också ett antal framtvingande affärer i andra segment. Mycket av byråns arbete handlade också om att hantera hyresgästers betalningsproblem. Ärenden där hyresgäster försattes i konkurs eller inledde företagsrekonstruktion ökade också.

Inför transaktionsåret 2024 ser vi dock ljusningar. Min prognos är ”molnigt med inslag av regn men med vissa solchanser framåt kvällen”. De flesta tycks vara överens om att räntetoppen är nådd även om inte räntorna sjunker i den takt som man kanske hoppats på. Denna insikt upplever vi ha fått tveksamma investerare att tippa över till att börja vilja göra investeringar i fastigheter igen. Jag upplever också att många ärrade investerare förvånats över att det varit möjligt att resa nytt kapital trots turbulenta tider. Mot bakgrund av detta är min prognos följande:

• Ökad transaktionsvolym jämfört med 2023. De högre yielderna börjar accepteras av säljarna.
  • De fastighetsbolag som har problem fortsätter ha problem med framtvingade försäljningar och nyemissioner som följd.
  • Till följd av att vi sannolikt passerat räntetoppen kommer ett ökat intresse för investeringar i befintliga bostadsfastigheter med rimliga hyresnivåer. Forward purchase-affärer i nyproduktion förblir svalt med anledning av vakansrisken.
  • Fortsatt stora problem för bostadsutvecklare. Redan nu ser vi en konsolidering i den branschen.
  • De börsnoterade fastighetsbolagen fortsätter vara nettosäljare där nu även bud under bokförda värden accepteras. Diskussionen kring om de oberoende marknadsvärderingarna är rimliga fortsätter.
  • Fastighetsfonderna fortsätter kunna resa kapital och är på köpsidan i transaktionerna.
  • Ökade betalningsproblem för hyresgäster, dvs. intäktssidan för fastighetsbolagen påverkas.

Prognosen för 2024 är dock svår och risken för bakslag är uppenbar. Sannolikt kommer många uppleva året helt olika, där pressade fastighetsbolag fortsätter leva i ”kristider” med överlevnad som fokus medan kapitalstarka aktörer anser att kurvan vänt uppåt och trycker på köpknappen.

Mikael Laag, partner

Cassandra Dahl
Marketing and Communications Coordinator
E-post: cd@realadv.se
Mobil: +46 (0)72 588 55 66

Om Real Advokatbyrå

Real Advokatbyrå är en av Sveriges främsta experter på kommersiell fastighetsrätt och fastighetstransaktioner. Med vår långa erfarenhet och kompetens lägger vi en stabil och trygg grund för våra klienters affärer. Våra uppdrag innefattar fastighetstransaktioner, kommersiell hyresrätt, entreprenader och utvecklingsprojekt samt bolagsrätt.

För mer information: www.realadvokatbyra.se