Real rådgav NREP vid förvärv av utvecklingsprojekt i Bromstensstaden

Real Advokatbyrå rådgav NREP vid förvärvet av 145 bostäder från Skanska i stadsutvecklingsområdet Bromstensstaden i nordvästra Stockholm.

Hyresrätterna kommer placeras i ett attraktivt läge med utvecklad infrastruktur och närhet till grönområden. De 145 hyresrätterna kommer utgöra en yta av totalt 8730 kvm, inräknat 10 LLS-bostäder samt 395 kvm kommersiella ytor. Byggstarten uppskattas till andra kvartalet 2022 och beräknas vara färdigställt första kvartalet 2025.

– ­­ Vi är mycket glada över att ha fått medverka i detta spännande projekt. Det är alltid lika roligt att få vara en hjälpande hand åt NREP och vi gratulerar dem till ännu ett fint förvärv, säger Patrik Lilieblad, Partner, Real Advokatbyrå.

Projektet har fått en hållbarhetscertifiering, där betong och material kommer väljas ut för att ha så liten klimatpåverkan som möjligt och minska koldioxidutsläppen. Med hållbarheten som ledstjärna blir förvärvet NREPs nästa steg i riktningen mot att expandera bostadsportföljen med hyresrätter.

NREP, grundat 2005, är en ledande nordisk fastighetsinvesterare med fokus på defensiva värdeskapande investeringsstrategier i utvalda segment av den nordiska fastighetsmarknaden. NREP har flera gånger rankats som världens mest konsekvent presterande fastighetsinvesterare. NREP förvaltar totalt 5,8 miljoner kvadratmeter i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Idag har NREP drygt 500 anställda. Bland investerarna finns några av världens största pensionsfonder, försäkringsbolag och kapitalförvaltare, vilka i sin tur tryggar framtiden för miljontals pensionärer och förmånstagare.

Byråns team inkluderade främst Partners Patrik Lilieblad och Tom Hofset samt Associates Linnea Thörnvik, Amanda Nilsson och Simon Gille-Johnson.