Bokslutskommuniké januari-december 2015

Oktober - december 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 863 Mkr (873), en minskning med 1%
  • EBITDA uppgick till 110 Mkr (147) motsvarande en EBITDA-marginal på 12,7% (16,9)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 48 Mkr (95)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 26 Mkr (49), vilket ger en resultatmarginal på 3,0% (5,6)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,56 kr (1,24), efter utspädning 0,56 (1,18)

Januari - december 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 3 389 Mkr (2 569), en ökning med 32%
  • EBITDA ökade med 28% och uppgick till 510 Mkr (399) motsvarande en EBITDA-marginal på 15,0% (15,5)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 274 Mkr (272)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 215 Mkr (160), vilket ger en resultatmarginal på 6,3% (6,2), inkluderat vinst vid avyttring av finansiell tillgång på 36,3 Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 4,72 kr (4,63), efter utspädning 4,72 kr (4,13)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 429 Mkr (254)
  • Nettoskuld dividerat med EBITDA var 2,3 (2,9)
  • Förslag på aktieutdelning är 1,50 kr (1,25) per aktie

Nyckeltal
   Okt - Dec    skillnad    Jan - Dec    skillnad
Mkr 2015 2014 i % 2015 2014 i %
Nettoomsättning 863 873 -1,1 3 389 2 569 31,9
Nettoomsättning (fasta växelkurser) 858 -1,7 3 344       30,2
EBITDA 110 147 -25,4 510 399 27,7
Rörelseresultat 48 95 -49,1 274 272 0,8
EBITDA marginal (%) 12,7 16,9 15,0 15,5
Vinst per aktie 0,56 1,24 4,72 4,63
Avkastning eget kapital (%) 8,8 11,4
Avkastning sysselsatt kapital (%)  7,6 12,4
Soliditet (%) 48,1 39,4
Nettoskuld 1 183 1 164
Nettoskuld/Eget kapital 0,4 0,5
Nettoskuld/EBITDA 2,3 2,9

Thomas Eldered, VD

Kundefterfrågan under kvartalet utvecklades i enlighet med våra förväntningar, med undantag för Sterile Liquids, som både påverkades av ett avslutat kontrakt för förpackning och lagernivåsänkningar för vissa kunder. Försäljningen minskade med 1%, i huvudsak orsakat av lägre försäljningsvolymer inom Sterile Liquids och den volatila tenderprodukten Thyrosafe, som nästan kompenserades av ökningar från förvärv och Development&Technology. Undertecknandet av nya tillverkningskontrakt nådde rekordnivåer och genererade en stark portfölj av nya projekt med hög potential inom alla segment.

Lägre försäljningsvolymer tillsammans med en ogynnsam produktmix och avslutad distributionsverksamhet hade en väsentlig påverkan på vinst och marginaler. Förvärvskostnader och etableringen av vårt nya israeliska utvecklingslaboratorium hade också negativ påverkan. Därtill belastades kvartalet med 15,0 Mkr för kostnads- och effektivitetsprogrammet i Sverige. För helåret ökade EBITDA med 28%, men EBITDA för kvartalet minskade orsakat av en kombination av temporära effekter eller ej återkommande kostnader, samt mer långsiktiga effekter. När vi ser framåt förväntar vi oss att kostnads- och effektivitetsprogrammet i kombination med andra åtgärder bidrar till en ökning av EBITDA kvartal för kvartal.

Jag är glad att kunna rapportera ett fortsatt starkt kassaflöde och reducerat rörelsekapital. På grund av tillträdet och betalningen av anläggningen i Kaysersberg, Frankrike har nettoskulden i relation till EBITDA ökat till 2.3 från 2.0 kvartalet innan. Leveranser från denna anläggning startar redan i början av 2016 och detta förväntas generera försäljning med mer än 36 MEUR och samtidigt förbättrade marginaler. Efter kvartalets slut har vi erhållit godkännande från indiska myndigheterna avseende förvärvet av det indiska bolaget Nitin Lifesciences Ltd. Tillträde förväntas den 1 april 2016.

Med slutförandet av det indiska förvärvet förväntar vi oss att nå vårt försäljningsmål om dubblerad försäljning flera år tidigare än plan. För att återspegla den snabba tillväxten sedan börsintroduktionen 2014, marknadsförhållanden, konsolideringsmöjligheter och den konkurrensutsatta marknaden har koncernens finansiella mål ändrats. De nya målen är att nå en försäljning på minst 8 miljarder kronor 2020, en EBITDA-marginal på minst 16% och en nettoskuld i relation till eget kapital på minst 0.8. Vårt mål att 30-50% av vinsten efter skatt ska delas ut till aktieägarna kvarstår oförändrat.

2015 är ett år där Recipharm tagit ett gigantiskt steg framåt. Vi gjorde en nyemission på 276 Mkr efter kvartalet vilket skapar finansiell flexibilitet även efter slutförandet av det indiska förvärvet. Idag kan jag med glädje annonsera genomförandet av förvärvet av det italienska bolaget Mitim Srl. Vi har intentionen att göra fler viktiga transaktioner under 2016. Med hänsyn till vår goda marknadsposition, möjligheter från omstruktureringsinitiativ, kapacitetsinvestering av frystorkningskapacitet och expansion på nya geografiska marknader ser jag och mitt team framåt med stor optimism och vi är övertygade om att vi kommer fortsätta att ta marknadsandelar och nå våra finansiella mål.

Hela bokslutskommunikén finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Med anledning av bokslutskommunikéns offentliggörande bjuder företaget in till en webbkonferens med presentation (på engelska) för investerare, analytiker och media den 24 februari klockan 10:00 där VD Thomas Eldered och CFO Björn Westberg presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Vänligen notera att det är nya telefonnummer mot dem som kommunicerades i inbjudan som skickades ut den 22 februari.

Från Sverige: + 46 8 505 963 06
Från Danmark: + 45 8233 31 47
Från Finland: + 358 9 8171 0317
Från Norge: + 47 235 00 559
Från UK: + 44 203 139 48 30
Från Tyskland: +49 30 211 510 067
Från Schweiz: +41 44 5800 083
Från Frankrike: + 33 29092 0977
Från Spanien: +34 911 143 608
Från Portugal: +35 800 855 623
Från Italien: +39 2 3604 67 98
Från USA: +1 718 873 90 77
Från Indien: + 91 226187 51 03

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD och koncernchef, +46 8 602 52 10
Björn Westberg, CFO, ir@recipharm.com, +46 8 602 46 20

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 februari 2016 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,4 miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien, Portugal och Israel med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida: www.recipharm.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered