Delårsrapport januari-juni 2016

Januari - Juni 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 2 208 Mkr (1 742), vilket gav en ökning med 27 %
  • EBITDA ökade med 20 % och uppgick till 376 Mkr (314) motsvarande en rörelsemarginal på 17,0 % (18,0)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 218 Mkr (198)
  • Resultat efter skatt uppgick till 108 Mkr (189), vilket ger en resultatmarginal på 4,9 % (10,9) (Förra året innefattar finansiell reavinst på 46,6 Mkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 2,14 (4,22), efter utspädning 2,13 (4,22)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 78,6 Mkr (201)
  • Nettoskuld dividerat med EBITDA var 0,4 (0,4)

Nyckeltal

Apr - Jun    ändring     Jan - Jun    ändring    Jul 15
Mkr 2016 2015 i % 2016 2015 i % - Jun 16 2015
Nettoomsättning 1 235 868 42,2 2 208 1 742 26,8 3 856 3 389
Nettoomsättning (fasta kurser) 1)  1 239 856 42,6 2 216 1 709 27,3 3 344
EBITDA 1)  240 156 54,0 376 314 19,9 572 510
Rörelseresultat (EBIT)  1)  150 98 61,3 218 198 14,4 303 274
EBITDA-marginal, % 1)  19,4 17,9 17,0 18,0 14.8 15,0
Resultat per aktie, kr 1)  1,67 1,50 23,3  2,14 4,22 -45,2 5,94 4,72
Avkastning på eget kapital, % 1)  3,5 11,4 8,8
Eget kapital per aktie 1)   91,9 59,3 59,2
Soliditet, % 1)  51,1 49,7 48,1
Nettoskuld 1)  1 807 1 001 1 183
Nettoskuld/Eget Kapital 1)  0,4 0,4 0,4
Nettoskuld/EBITDA 1)  3,2 2,0 2,3

1) APM: Alternativa prestationsmått (Alternative Performance Measures), se finansiella definitioner efter not 5.

Thomas Eldered, VD:
“Med en försäljningsökning på 42 procent nådde vi den högsta kvartalsförsäljningen någonsin. För första gången översteg försäljningen 1 miljard kr, även utan tillskottet på 231 Mkr från de senaste förvärven. Försäljningsökningen exklusive förvärv under kvartalet var 16 procent i fasta valutor. Försäljningen av den volatila tenderprodukten Thyrosafe och från det nya kontraktet i Kaysersberg, Frankrike tillsammans med periodisering av intäkter från det första kvartalet bidrog främst till försäljningsökningen. Ett från kvartal 3 2015 avslutat förpackningsuppdrag, lägre referenspriser i Portugal och lägre försäljning i Storbritannien av vissa högmarginalprodukter påverkade försäljningen negativt.

EBITDA för kvartalet ökade med 54 procent till 240 Mkr och EBITDA-marginalen ökade sekventiellt till 19,4 procent, den högsta marginalen någonsin för Recipharm ett kvartal. EBITDA nådde den högsta nivån någonsin ett kvartal, även utan de förvärv som gjorts under de senaste tolv månaderna. Utöver den ökade försäljningen hade en prisjustering tillhörande det första kvartalet en positiv effekt på EBITDA. Det implementerade kostnads- och effektiviseringsprogrammet i den svenska verksamheten har påverkat EBITDA positivt något tidigare än plan.

Vi fortsatte att ta viktiga steg för att stärka Recipharm och för att nå våra långsiktiga mål. Genomförda förvärv under kvartalet av Nitin Lifesciences Ltd, svenska Kemwell AB och USA-baserade Cirrus Pharmaceuticals Inc tillsammans med italienska Mitim Srl, som förvärvades i Februari, presterade i enlighet med våra förväntningar och integrationsaktiviteter fortskred enligt plan. Tillsammans med förvärvet av Kemwells farmaceutiska verksamhet i Indien, med förväntat myndighetsgodkännande i kvartal 4 i år, har vi nu stärkt vår synergistiska affärsmodell och kommer att integrera våra utvecklings- och tillverkningstjänster globalt. Vår högpresterande europeiska verksamhet, högeffektiva indiska kapacitet och etablering i USA, som ger små och medelstora USA-baserade kunder tillgång till vårt nätverk, skapar ett globalt ramverk som tillhandahåller värdefulla lösningar till våra kunder. Vi fortsätter att göra kapacitetsinvesteringar i Sterile Liquids-segmentet, speciellt för att möta den starka efterfrågan vi ser för våra frystorkningstjänster och Blow-Fill-Seal teknologi.

Vi når som förväntat våra mål för EBITDA-marginal och Nettoskuld i relation till Eget kapital. Jag förväntar mig att våra tillväxtdrivande strategier, inklusive utnyttjandet av ytterligare förvärvsmöjligheter, fortsätter att leverera. De marknader vi verkar inom är fortsatt konkurrensutsatta men genererar samtidigt både tillväxt och många möjligheter. Med vår globala räckvidd och attraktiva värdeerbjudande till våra kunder så är jag förvissad om att vi når vårt långsiktiga mål till 2020. Vi är uppmuntrade av det stöd och intresse som våra aktieägare visade i den nyligen genomförda företrädesemissionen och vi är väl positionerade för att ta tillvara de möjligheter vi ser i marknaden.”

Hela delårsrapporten finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Med anledning av delårsrapportens offentliggörande bjuder företaget in till en webbkonferens med presentation (på engelska) för investerare, analytiker och media den 22 juli klockan 10:00 där VD Thomas Eldered och CFO Björn Westberg presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Från Sverige: + 46 8 505 963 06
Från Danmark: + 45 354 45597
Från Finland: + 358 9 8171 0317
Från Frankrike: + 33 29092 0977
Från Indien: + 91 226187 51 03
Från Italien: + 39 2 3604 67 98
Från Norge: + 47 235 00 559
Från Portugal: + 35 210 609104
Från Schweiz: + 41 44 5800083
Från Spanien: + 34 911 143 608
Från Tyskland: + 49 30 211 510 067
Från UK: + 44 203 139 48 30
Från USA: + 1 718 873 90 77

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, +46 8 602 52 10
Björn Westberg, CFO, ir@recipharm.com, +46 8 602 46 20

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2016 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 3 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 4,6 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered, VD