Delårsrapport januari-mars 2015

Januari - Mars 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 873 Mkr (578), en ökning med 51%
  • EBITDA ökade med 55% och uppgick till 158 Mkr (102) motsvarande en rörelsemarginal på 18,1% (17,7)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 100 Mkr (78)
  • Resultat efter skatt uppgick till 121 Mkr (55), vilket ger en resultatmarginal på 13,8% (9,5), inkluderat vinst vid avyttring av finansiell tillgång på 36,3 Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 2,74 kr (2,16), efter utspädning 2,74 kr (2,05)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 148 Mkr (57)
  • Nettoskuld dividerat med EBITDA var 2,1 (1,2)

Segmenten inom Manufacturing services är fr.o.m. detta år uppdelat efter teknologi istället för geografi.

Nyckeltal
   Jan - Mar    Förändring    Apr 14 Helår
Mkr 2015 2014 i procent - Mar 15 2014
Nettoomsättning 873,2 577,9 51,1 2 864,6 2 569,3
Nettoomsättning (fasta kurser) 853,0            47,6
EBITDA 158,0 101,9 54,9 455,3 399,3
Rörelseresultat (EBIT) 100,4 77,8 29,1 294,7 272,1
EBITDA-marginal, % 18,1 17,7 15,9 15,5
Resultat per aktie, kr 2,74 2,16 5,77 4,63
Jämförelsestörande poster 0,0 0,0 19,2 19,2
Avkastning på eget kapital, % 13,1 18,7 11,4
Avkastning på operativt kapital, %  12,3  20,7 12,4
Soliditet, % 49,9 39,2 39,4
Nettoskuld 937,3 391,0 1 163,7
Nettoskuld/Eget Kapital 0,3 0,5 0,5
Nettoskuld/EBITDA 2,1 1,2 2,9

Thomas Eldered, VD:

“Försäljningen är i linje med förväntningarna, med en organisk försäljningstillväxt i lokal valuta på 0,5%. Försäljningen exkluderat 2014 års förvärv, var den högsta någonsin för det första kvartalet, till och med högre än det mycket starka jämförelsekvartalet 2014. Förvärven som slutfördes i det föregående kvartalet utvecklas väl och integrationen går enligt plan. Förvärven medför en försäljningsökning med 47 % för kvartalet.

Segmentet Development & Technology rapporterade en mycket stark försäljning med en organisk tillväxt på 71%. Manufacturing services, exkluderat förvärven, rapporterade en högre försäljning än det starka kvartal 1 2014, tack vare en valutaeffekt som delvis balanserar en högre grad av säsongsvariationer. Vinsten påverkades av poster av engångskaraktär. Vi förväntar en viss återhämtning senare under året, särskilt inom Solids and others. Våra kommersiella aktiviteter visar goda resultat vilket genererar en hög nivå av nya tillverkningsprojekt. Vi har även börjat utvärdera möjligheterna att skapa värde från vår nya kombinerade kundbas och vi ser ett flertal möjligheter redan i ett kortsiktigt perspektiv.
Från och med detta kvartal har vi implementerat en reviderad segmentrapportering, som bättre återspeglar en större koncern. Manufacturing services rapporteras i två segment, men som bygger på teknologi istället för geografi. Jag tror att de nya segmenten kommer främja ett strategiskt perspektiv för dessa segment beträffande investeringar, kapacitet och avkastning. Framförallt förväntar vi oss se en fortsatt stark efterfrågan inom segmentet Manufacturing services Sterile Liquids (”MS-SL”), vilket bidrar till fortsatt förbättrad lönsamhet och vi avser fortsätta investera i detta tillväxtområde.

Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till SEK 148 miljoner och bidrog tillsammans med vinster från kortsiktiga investeringar till ett starkt positivt kassaflöde. Efter en betydande minskning av skuldsättningen under kvartalet, har vår nettoskuld i förhållande till EBITDA förbättrats till 2,1 från 2,9 vid årsskiftet. Det ska ses som ett bevis på vår finansiella kapacitet att fullfölja de förvärvsmöjligheter vi för närvarande utvärderar. Fastän förvärv kommer fortsätta vara en mycket viktig del av vår tillväxt strategi, driver vi flertalet lovande teknologi- och produktutvecklingsprojekt, vilket inkluderar samarbeten och partnerskap med andra företag. Dessa projekt förväntas bidra till vår organiska tillväxt och lönsamhet framöver.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med vad våra medarbetare har presterat under kvartalet. Efter integration av förvärven, uppgradering av affärssystem, vikande efterfrågan för vissa produkter men även bra nya projektaktiviteter har vi nu en gynnsam position för att hantera de utmaningar vi möter, utforska de möjligheter vi ser på marknaden och att dra nytta av de nyligen genomförda förvärven.”

Hela delårsrapporten finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Webbkonferens
Med anledning av delårsrapportens offentliggörande bjuder företaget in till en webbkonferens med presentation (på engelska) för investerare, analytiker och media den 7 maj klockan 10:00 där VD Thomas Eldered och CFO Björn Westberg presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Från Sverige: + 46 8 505 56 453
Från Danmark: + 45 35 44 55 74
Från Finland: + 358 9 8171 0490
Från Norge: + 47 235 00 251
Från UK: + 44 203 009 24 55
Från Tyskland: +49 211 971 900 76
Från Schweiz: +41 225 80 29 94
Från Frankrike: + 33 170750706
Från Spanien: +34 911 140 089
Från Portugal: +35 121 06 09 104
Från USA: +1 855 228 3719

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, thomas.eldered@recipharm.com, +46 8 602 52 00
Björn Westberg, CFO, bjorn.westberg@recipharm.com, +46 8 602 46 20

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2015 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3 miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ  Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida: www.recipharm.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered