Delårsrapport januari-mars 2017

Januari – mars 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 1 328 Mkr (973), en ökning med 37 %
  • EBITDA ökade med 17 % och uppgick till 159 Mkr (136) motsvarande en EBITDA-marginal på 12 % (14)
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 46 Mkr (69)
  • Resultat efter skatt uppgick till 1 Mkr (25) motsvarande en resultatmarginal på 0 % (3)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,04 kr (0,52) före utspädning och -0,04 kr (0,52) efter utspädning
  • Nettoskuld/Eget kapital uppgick till 0,6 (0,5)
  • Förvärvet av Kemwell Indien slutfördes under februari
Nyckeltal Jan – mar Apr 16 – mar 17  Jan - dec
Mkr 2017   2016 Ändring
 i   %
2016 Ändring
i %
Nettoomsättning 1 328     973   +37  5 034 4 678 +8
EBITDA1/ 159 136  +17  772 749 +3
Rörelseresultat EBIT1/ 46 69  -34  361 384 -6
EBITDA-marginal (%)1/ 12,0 14,0  15,3 16,0
Resultat per aktie (kr)1/ -0,04 0,52  3,32
Avkastning på eget kapital (%)1/ 4,1 4,0  5,0
Eget kapital per aktie1/ 70,9  64,1  70,9
Soliditet (%)1/ 46,9 40,8  52,4
Nettoskuld1/ 3 138 1 510  1 894
Nettoskuld/Eget kapital1/ 0,6 0,5  0,4
Nettoskuld/EBITDA1/ 4,1 3,1  2,5

1/APM: Alternativt prestationsmått (Alternative Performance Measures), se finansiella definitioner efter not 4.

Thomas Eldered, VD:

Rekordförsäljning
”Med en försäljningsökning på 37 procent rapporterar vi den högsta försäljningen hittills för ett första kvartal. Tillväxten, exklusive förvärv och valutaeffekter var stark och uppgick till 5 procent. Försäljningsökningen i segmentet Development & Technology var särskilt bra och efterfrågan var fortsatt god i Sterile Liquids. Solids & Others redovisar något lägre försäljning exklusive förvärv.

Förvärven bidrog med 22 procent till total försäljning i kvartalet. Jag kan med glädje meddela att Nitin Lifesciences i Indien hade en pro forma tillväxt på 35 procent i lokala valutor. Förvärvet i Bengaluru, Indien, som kom att slutföras i februari,  hade en begränsad påverkan på försäljningen.

Övergripande har vi arbetat hårt, och kommer att fortsätta göra det under en tid framöver, med att integrera förvärvade enheter i vår existerande struktur och genom det fortsätta att tillföra värde till företaget.

EBITDA påverkades av betydande  kostnader, i huvudsak beroende på temporära försörjningsproblem med insatsvaror tillhandahållna av kunder och förvärvseffekter. Vi ser också ökade initiala kostnader för betydande expansionsprojekt särskilt i Tyskland inför den planerade kommersiella lanseringen av den utökade kapaciteten senare i år.

Inom Solids & Others såg vi flera exempel på svag efterfrågan vilket påverkade EBITDA negativt och vi förväntar oss att detta fortsätter under en tid. Som tidigare kommunicerats pågår ett effektiviseringsprogram i Sverige och som en del av det pågår en omförhandling av olönsamma kontrakt.

Investeringar för framtiden
Förutom att göra förvärv så har vi investerat kraftigt, och kommer att fortsätta göra så under resten av året, i att tillvarata affärsmöjligheter och stödja vår tillväxt. Dessa investeringar görs inom tre olika områden. Dels kapacitetsökningar inom områden med hög efterfrågan, dels inom serialisering och sist genom att etablera och utöka vår närvaro på den amerikanska maknaden. När det gäller vår utökning av frystorkning i Tyskland kommer vi att påbörja kommersiella leveranser och gradvis uppskalning under andra halvåret. Övriga expansionsprojekt framskrider också enligt plan. Inom serialisering är en större milstolpe leveranser av serialiserade produkter till den amerikanska marknaden senare i år. För Europa slutför vi nu kundavtal och bedömer att vi uppfyller alla krav i god tid innan kravet införs 2019. I USA utökar vi våra resurser inom försäljning och affärsutveckling och bygger vetenskaplig och organisatorisk kritisk massa och vi förväntar oss att detta kommer ha en negativ inverkan på EBITDA under en tid.

Förvärv och Övergripande Mål
Vi fortsätter att utvärdera förvärvsmöjligheter, dels i tillägg till vår redan ledande tillgångsbas i Europa, dels i Nordamerika. I Indien kommer vi att fokusera på integration och att uppnå synergier i vår nuvarande struktur under de kommande kvartalen. Vår geografiska närvaro är nu unik i CDMO-industrin och framöver avser vi att kapitalisera på våra synergier och alla möjligheter som de medför.

Trots en resultmässigt exceptionellt svag början av året har den underliggande verksamheten utvecklas enligt plan och våra övergripande mål för försäljning, EBITDA-marginal och skuldsättning ligger fast. Jag är övertygad om att dessa mål uppfylls när vi är på väg att bli en global ledare i vår industri.”

Hela delårsrapporten finns bifogad med länken i slutet av pressmeddelandet.

Med anledning av detta bjuder företaget in till en webbkonferens (på engelska) för investerare, analytiker och media den 27 april kl 09:30 där VD Thomas Eldered och CFO Henrik Stenqvist presenterar och kommenterar rapporten samt svarar på frågor.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på Recipharms webbsida, www.recipharm.com/sv/investor-relations från kl 07:45 samma dag och presentationen från konferensen kommer att laddas upp under dagen den 27 april.

För att delta i webbkonferensen, vänligen använd nedan länk:

Frågor kan ställas genom att ringa nedan telefonnummer eller genom att skriva din fråga i frågefältet under själva webbkonferensen. Önskar man inte ställa en fråga via telefon räcker det med att logga in via länken ovan.

Från Sverige: + 46 8 505 963 06
Från Storbritannien: + 44 203 139 48 30
Från USA: +1 718 873 90 77

För ytterligare information, vänligen besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, 08 602 52 10
Henrik Stenqvist, ir@recipharm.com, 08 602 52 00

Denna information offentliggörs enligt EU:s marknadsmissbruksförordning,  lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2017 kl 07:45 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 5 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Med en försäljningsökning på 37 procent rapporterar vi vår högsta försäljning någonsin för ett första kvartal. /..../ Den underliggande verksamheten utvecklas enligt plan och våra övergripande mål ligger fast.
Thomas Eldered, VD