• Recipharm AB/

Kommentar från Recipharms styrelse med anledning av uppköpserbjudandet från Roar BidCo och rättelse av fel i konvertibelvillkor

Den 14 december 2020 offentliggjorde EQT IX genom Roar BidCo AB (“Budgivaren”) ett offentligt uppköpserbjudande om 220 kronor kontant per aktie till aktieägarna i Recipharm AB (publ) (”Recipharm”) och 1 427 010 kronor för varje konvertibel utgiven av Recipharm om nominellt 1 000 000 kronor (”Erbjudandet”).

Lars Backsell, styrelseordförande i Recipharm, och Thomas Eldered, styrelseledamot och verkställande direktör i Recipharm, är aktieägare i Recipharm och deltar i Erbjudandet tillsammans med EQT IX. De kommer att tillskjuta sina aktier i Recipharm till Budgivaren i samband med Erbjudandets fullföljande. Lars Backsell och Thomas Eldered äger för närvarande (via bolag) aktier som sammanlagt motsvarar cirka 74,3 procent av rösterna och 25,7 procent av aktierna i Recipharm.

Ytterligare information om Erbjudandet finns i Budgivarens pressmeddelande som offentliggjordes idag den 14 december 2020. Budgivaren förväntas offentliggöra en erbjudandehandling omkring den 17 december 2020. Se vidare www.eqtgroup.com/pe-bidpage1. Acceptfristen för Erbjudandet förväntas löpa ut omkring den 12 februari 2021.

Styrelsen för Recipharm [1] har anlitat Carnegie Investment Bank AB (publ) som finansiell rådgivare och Vinge som legal rådgivare i samband med Erbjudandet. Styrelsen har även uppdragit åt Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB att avge en s.k. fairness opinion om Erbjudandet. Styrelsen kommer tillsammans med sina rådgivare att utvärdera Erbjudandet och offentliggöra sitt uttalande om Erbjudandet senast två veckor före utgången av acceptfristen. Styrelsen har för Erbjudandet utsett styrelseledamoten Anders G. Carlberg att vara ordförande.

Anders G. Carlberg, ordförande för den oberoende styrelsen i Recipharm kommenterar: “Vi har under en tid haft en dialog angående ett eventuellt bud från EQT, Backsell och Eldered. Styrelsen kommer nu att noggrant utvärdera erbjudandet och återkomma med sin rekommendation till aktieägarna.”

Recipharm avser att offentliggöra sin bokslutskommuniké för 2020, eller preliminära finansiella data för januari-december 2020, före utgången av acceptfristen i Erbjudandet. Recipharm kommer att uppdatera sin finansiella kalender så snart ett nytt datum för rapporten är bestämt.

Rättelse av felskrivning i konvertibelvillkor
Recipharm gav ut konvertibler år 2016. Konvertiblerna är upptagna till handel på Frankfurtbörsen.

På grund av ett administrativt misstag när konvertiblerna gavs ut innehåller de slutliga konvertibelvillkoren en felskrivning. Felet innebär att den formel som ska användas för att räkna om konverteringskursen vid en s.k. change of control (kontrollförändring) över Recipharm (eller ett s.k. free float event) inte korrekt återger den formel som presenterades för konvertibelinvesterarna i samband med att konvertibeln gavs ut och inte heller återspeglar den kommersiella avsikten vid konvertiblernas utgivande.

Recipharm avser att rätta till felet i enlighet med de procedurer som finns i konvertibelvillkoren, vilket kan ske antingen genom ett beslut av den s.k. trustee som administrerar konvertibellånet eller genom beslut av konvertibelinnehavarna. Recipharm förväntar sig att proceduren för att rätta felskrivningen kommer att vara slutförd före utgången av acceptfristen för Erbjudandet. Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att rättelsen görs.

Stockholm den 14 december 2020
Recipharm AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:
Anders G. Carlberg, ordförande för den oberoende styrelsen i Recipharm
Telefon: 070-543 75 76

Detta är sådan information som Recipharm AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 07:05 den 14 december 2020.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, farmaceutisk produktutveckling samt utveckling och tillverkning av medel för läkemedelsadministration. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 11 miljarder kronor per år och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets webbplats www.recipharm.com.

[1] Styrelseledamöterna Lars Backsell och Thomas Eldered har inte deltagit och kommer inte att delta i styrelsens handläggning av eller beslut i frågor som är relaterade till Erbjudandet.