Kommuniké från årsstämma i Recipharm AB (publ)

Vid årsstämma i Recipharm AB (publ) den 12 maj 2020 fattades i huvudsak följande beslut:

• Den framlagda årsredovisningen fastställdes samt styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.
  • Årsstämman beslutade att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2019.
  • Föreslagna arvode till styrelsen, styrelsens utskott och revisorn fastställdes.
  • Till styrelseledamöter omvaldes Marianne Dicander Alexandersson, Lars Backsell, Carlos von Bonhorst, Anders G. Carlberg, Thomas Eldered, Helena Levander, Eva Sjökvist Saers och Ashwini Kakkar. Lars Backsell omvaldes som styrelsens ordförande. Ernst & Young AB omvaldes som revisor.
  • Föreslagna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare beslutades.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ett Aktiesparprogram 2020. Programmet motsvarar till stor del tidigare års aktiesparprogram. Programmet omfattar samtliga anställda i Recipharm-koncernen och ger de anställda möjlighet att spara upp till 5 procent av respektive deltagares årliga fasta bruttogrundlön för köp av aktier av serie B i Recipharm till marknadspris (”Sparaktier”). För ledande befattningshavare, medlemmar i dotterbolagens ledningsgrupper och utvalda nyckelpersoner förutsätts att deltagare förvärvar Sparaktier för ett belopp motsvarande högst 10 procent av den årliga fasta bruttogrundlönen. Om de inköpta aktierna behålls av den anställde och den anställde kvarstannar i anställning i Recipharm-koncernen under drygt tre år, kommer den anställde för två Sparaktier att tilldelas en aktie av serie B vederlagsfritt (”Matchningsaktier”). Utöver Matchningsaktier, kommer deltagaren även att vederlagsfritt kunna erhålla ytterligare aktier av serie B (”Prestationsaktier”), under förutsättning att deltagaren behåller Sparaktierna, är anställd i koncernen under hela Sparperioden samt att vissa prestationskrav är uppfyllda. Prestationskraven innebär att utfallet i Programmet görs beroende av totalavkastningens storlek i förhållande till vissa förutbestämda jämförelsebolag. Programmet omfattar maximalt 777 333 aktier av serie B motsvarande cirka 1,13 procent av antalet utgivna aktier och cirka 0,38 procent av antalet röster i Recipharm.
  • För att säkerställa leverans av aktier till deltagare enligt Recipharms aktiesparprogram bemyndigades styrelsen att besluta om nyemission av högst 777 333 aktier av serie D. De nya aktierna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, kunna tecknas av en bank eller ett värdepappersbolag till en teckningskurs motsvarande kvotvärdet. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av aktier av serie D.
  • Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av aktier innebärande en sammanlagd emissionslikvid om högst cirka 2,5 miljarder kronor. Vid utnyttjande av bemyndigande enligt ovan ska nyemissioner motsvarande en sammanlagd emissionslikvid om minst 2,0 miljarder kronor ske med företrädesrätt för Recipharms aktieägare och högst 500 miljoner kronor kunna ske med avvikelse från sådan företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet och skälet till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att återbetala bryggfinansieringen samt bredda bolagets aktieägarbas.
  • Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att § 9 tredje stycket i bolagsordningen ska ha följande lydelse: ”För att få deltaga i bolagsstämman ska aktieägare anmäla sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman.” Vidare beslutades att hembudsbestämmelsen avseende aktier av serie A i § 11 tas bort ur bolagsordningen. Som en följd av detta omnumreras § 12 till § 11 och § 13 omnumreras till § 12.

För mer information vänligen besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD, ir@recipharm.com, telefon: 08 602 52 10