• Recipharm AB/

Offentliggörande av prospekt för upptagande till handel av nya aktier i Recipharm vilka emitterades i samband med förvärvet av Lusomedicamenta

Styrelsen i Recipharm AB har upprättat prospektet med anledning av upptagande till handel av nyemitterade aktier av serie B på NASDAQ Stockholm. Prospektet har godkänts och registrerats av Finansinspektion och finns nu tillgängligt på Recipharms webbplats www.recipharm.com och på bolagets huvudkontor, Lagervägen 7 i Jordbro. Även handlingar som införlivats i prospektet genom hänvisning finns tillgängliga enligt ovan.

Prospektet har upprättats med anledning av upptagande till handel av 3 500 000 nya aktier av serie B, vilka emitterades 13 november 2014 i samband med förvärvet av Lusomedicamenta, som offentliggjordes samma datum. Säljarna av Lusomedicamenta har förbundit sig att inte överlåta (s.k. lock-up) 1 181 193 aktier av serie B i Recipharm fram till och med den 13 november 2016.

Aktier och aktieägare
Antal aktier i Recipharm uppgår till 40 688 875, varav 12 685 716 aktier av serie A och 28 003 159 aktier av serie B. I samband med förvärvet av Corvette Pharmaceuticals Group, vilket offentliggjordes den 19 augusti 2014, emitterade bolaget konvertibler som kan konverteras till 5 030 549 aktier av serie B. Konverteringsperioden avslutas den 9 september 2015. Innehavarna av konvertiblerna har gått med på en s.k. lock-up för aktier som tillkommer vid konvertering fram till och med den 14 februari 20151/.

Största aktieägarna (antal aktier) per den 30 november 2014:
Flerie Participation AB2/        25.1%
Cajelo Invest AB2/                15.7%
Lannebo fonder                   11.6%
Fjärde AP-fonden                   5.8%
SHB Fonder                           2.5%
1/ Slutdag för s.k. lock-up är korrigerad från tidigare pressmeddelanden angående förvärvet av Corvette Pharmaceutical Services Group.
2/ Flerie Participation AB kontrolleras av Thomas Eldered, VD och styrelseledamot i Recipharm och Cajelo Invest AB kontrolleras av Lars Backsell, styrelseordförande i Recipharm.

För mer information vänligen besök www.recipharm.com eller kontakta:
Björn Westberg, CFO, ir@recipharm.com, telefonnummer: +46 8 602 46 20

Denna information publicerades 22 december, 2014, kl 19:15 CET.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin med säte i Sverige och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar, utveckling av API:er samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3 miljarder SEK och har utvecklings-och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03