• Recipharm AB/

Recipharm i avsiktsförklaring om aseptisk fyllning och packning av Modernas mRNA-vaccin mot covid-19 (mRNA-1273)

Recipharm, ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) meddelar undertecknandet av en avsiktsförklaring med Moderna, ett amerikanskt bioteknikbolag, avseende formulering, aseptisk fyllning och packning av Modernas covid-19 vaccin, mRNA-1273. Produktionen kommer att ske vid Recipharms anläggning för läkemedelstillverkning i Monts, Frankrike. Recipharm har reserverat kapacitet för att möta förväntad efterfrågan och planerar att investera och rekrytera ytterligare personal för att möjliggöra nära förestående tekniköverföring och uppskalning.

Thomas Eldered, Recipharms VD, kommenterar: ”Vi är otroligt glada över samarbetet med Moderna i detta så oerhört viktiga projekt i kampen mot covid-19. Vår anläggning i Frankrike är idealisk för det här uppdraget, vi erbjuder en kombination av teknisk och operativ expertis som möjliggör tillverkning av biologiska läkemedel med hög kvalitet med en utmanande tidsplan. Vi förväntar oss att det slutliga avtalet kommer att slutföras under december månad.”

Thomas Eldered, VD, telefon: 08 602 52 10
Jean-François Hilaire, Executive Vice President, telefon: +33 695 447 507
Tobias Hägglöv, CFO, ir@recipharm.com, telefon: 08 602 52 00

Denna information är sådan information som Recipharm AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen i pressmeddelandet lämnades för offentliggörande den 24 november 2020 kl. 08:30.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, farmaceutisk produktutveckling samt utveckling och tillverkning av medel för läkemedelsadministration. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 11 miljarder kronor per år och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets webbplats www.recipharm.com.

Thomas Eldered, Recipharms VD