Recipharm lanserar Recipharm Analytical Solutions™, en fristående tjänst inom analytisk kemi

CDMO-företaget (Contract Development and Manufacturing Organisation) Recipharm lanserar Recipharm Analytical Solutions™, en fristående service som avlastar kunders kvalitetsavdelningar och erbjuder support vid analysutveckling.

Recipharm Analytical Solutions™ som lanseras vid CPhI Worldwide den 5–7 november i Frankfurt, Tyskland, erbjuder tjänster inom analytisk kemi inklusive metodutveckling, metodvalidering samt utformning och implementering av stabilitetsprogram.

Den nya tjänsten baseras på Recipharms långa och breda erfarenhet av analytisk utveckling och kommer att tillföra kapacitet och expertis till laboratorier med resursutmaningar.

Recipharm Analytical Solutions™ lanseras i samband med att Recipharm öppnar ett nytt laboratorium för analytisk kemi och utökar förvaringskapaciteten för stabilitetsprover vid anläggningen i Bengaluru, Indien. Laboratoriet byggdes utifrån kundefterfrågan och togs i bruk under oktober 2019.

Dr. Ramesh Jagadeesan, Director of Analytical Development på Recipharm, kommenterar: ”Att minska ’time to market’ är en av de viktigaste faktorerna inom läkemedelsutveckling. Genom ett innovativt grepp om analytisk kemi och genom att till fullo utnyttja vår expertis och kapacitet kan vi förbättra effektiviteten och minska tidsåtgången för våra kunder. Vi har fler än 160 analytiker globalt som kan utföra analyser parallellt, dela med sig av erfarenhet från molekyler och formuleringar och fokusera på att hitta de bästa lösningarna på våra kunders utmaningar.”

”Många kunder väljer att förlägga hela sitt stabilitetsprogram hos oss för att lätta på trycket på sina egna QC-lab. Detta ger kunderna möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet.”

”Vår kunskap om hela processen för läkemedelsutveckling och tillverkning ger oss många fördelar, bland annat förmågan att utveckla robusta metoder som passar de effektiviserade processerna på QC-lab. Vi arbetar normalt tätt med formuleringsutveckling och förstår de regulatoriska förutsättningarna. Vi förstår logistiken som krävs för att skala upp produktionen och för tech-transfer av ett läkemedel. Överföring av analysmetoder ska aldrig vara ett problem.”

För läkemedelsbolag baserade utanför EU som vill exportera sina produkter in i EU erbjuder Recipharm både analys- och kvalitetstjänster inom ramen för EU Gateway Programme – EU-release.

Recipharm Analytical Solutions™ erbjuder även expertis inom analysmetoder för in vitro permeation/in vitro release (IVPT/IVRT), för inhalationsprodukter och för nedbrytnings- och urlakningsprodukter (E&L). Recipharm Analytical Solutions™ erbjuds via olika typer av kontrakt, alltifrån individuella projekt till helt dedikerade laboratorier.

Mer information finns på: https://www.recipharm.com/solutions/recipharm-analytical-solutions

Maria Lundberg, Vice President Analytical Development, maria.lundberg@recipharm.com, 08 6025 253

För mediaförfrågningar kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, + 44 (0)191 222 1242, www.ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, LinkedIn: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 6 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 6,4 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Dr. Ramesh Jagadeesan, Director of Analytical Development på Recipharm