• Recipharm AB/

Recipharm och Adroit Science ingår strategiskt samarbete för att kunna erbjuda utökade utvecklingstjänster

Recipharm AB och Adroit Science AB presenterar idag ett nytt, strategiskt samarbete. Adroit Science AB kommer att stödja Recipharms läkemedelsutveckling med högkvalitativa tjänster inom fastfaskaraktärisering.  Genom att vi kombinerar våra kompetenser inom formuleringsutveckling, API-utveckling, kemisk analys och fastfaskaraktärisering kan såväl tid som kostnader för utvecklingsarbetet hållas nere samtidigt som kvaliteten stärks.

”Jag ser mycket fram emot samarbetet”, säger Carl-Johan Spak, Executive Vice President, Development & Technology på Recipharm. ”Med Adroits utvecklingstjänster som tillägg kommer vi att ha ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande, som på ett synnerligen effektivt sätt hjälper våra kunder framåt i deras projekt.  Adroit Science AB har snabbt etablerat sig som en av norra Europas ledande leverantörer av fastfaskaraktärisering. Tack vare detta samarbete kan vi erbjuda våra kunder ännu bättre tjänster, hela vägen från molekyl till färdig produkt.”

”Adroit Science och Recipharm har redan samarbetat med framgång kring ett antal projekt, och det här formella partnerskapet utgör nästa logiska steg i den ömsesidiga utvecklingen av vårt strategiska samarbete. Vi är glada över att få arbeta nära tillsammans med ett ledande CDMO-företag som Recipharm och räknar med att det kommer att ge nya möjligheter vad gäller det globala kundstödet”, kommenterar Hans Gredeby, som är VD på Adroit Science AB.

Carl-Johan Spak, EVP Development & Technology, carl-johan.spak@recipharm.com,
Hans Gredeby, VD Adroit Science AB, 046-2756 121

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Tel: +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar, utveckling av API:er samt  farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3  miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Om Adroit Science AB
Adroit Science är experter inom undersökning och karaktärisering av läkemedelssubstanser och formuleringar. Vi erbjuder avancerade laborativa och konsultativa tjänster till läkemedelsindustrin, med fokus på fastfaskaraktärisering och förståelse för de underliggande problemställningarna. Bolaget startade sin verksamhet 2012 i moderna lab på Medicon Village i Lund och har idag kunder i hela intervallet från små innovatorbolag till globala jättar inom läkemedelsindustrin såväl som substanstillverkare.

Mer information finns på vår hemsida www.adroitscience.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Carl-Johan Spak
Hans Gredeby