Recipharm säkrar aktiv substans och startar tillverkning av klorokinfosfat

Det ledande CDMO-företaget (Contract Development and Manufacturing Organisation) Recipharm har nu säkrat tillgången till den aktiva läkemedelssubstansen (API) klorokinfosfat för sitt läkemedel Klorokinfosfat RPH Pharma, och startat tillverkning av produkten.

Anledningen till denna åtgärd är rapporter om att klorokinfosfat kan ingå i behandlingen av COVID-19-patienter.

Läkemedel med klorokin är för närvarande inte indicerade för behandling eller som förebyggande åtgärd mot COVID-19 och ska endast skrivas ut enligt nuvarande rekommendationer, men ett stort antal kliniska studier med klorokin och hydroxiklorokin har nyligen påbörjats runt om i världen. Därför fokuserar Recipharm på att bygga upp ett lager av läkemedlet om efterfrågan skulle öka till följd av positiva kliniska data och nya rekommendationer.

Förutom tillverkningen av Klorokinfosfat RPH Pharma, har Recipharm också påbörjat utvecklingen av en ny produkt med hydroxiklorokin som aktiv substans. Detta gör att bolaget kan erbjuda en produkt som innehåller den andra typen av klorokin i händelse av framtida efterfrågan.

”Som läkemedelsbolag ser vi det som ett viktigt åtagande att bidra till behandlingen av COVID-19-patienter. Det behövs ytterligare kliniska data när det gäller användningen av klorokin, men vi ska vara förberedda om det visar sig att klorokin kan vara en effektiv COVID-19-behandling. Jag är väldigt nöjd med att vi kunnat säkra den aktiva substansen så snabbt och att vi nu står väl rustade att bygga upp vårt lager av klorokin”, säger Carl-Johan Spak, Senior VP Strategic Investments and Projects.

Kontaktinformation:
Carl-Johan Spak, Senior VP Strategic Investments and Projects, carl-johan.spak@recipharm.com, 08 6025 313

För media-förfrågningar, kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, +44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Recipharm omsätter cirka 7,5 miljarder kronor. Bolaget har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information om Recipharm och våra tjänster, besök www.recipharm.com

Som läkemedelsbolag ser vi det som ett viktigt åtagande att bidra till behandlingen av COVID-19-patienter. Det behövs ytterligare kliniska data när det gäller användningen av klorokin, men vi ska vara förberedda om det visar sig att klorokin kan vara en effektiv COVID-19-behandling. Jag är väldigt nöjd med att vi kunnat säkra den aktiva substansen så snabbt och att vi nu står väl rustade att bygga upp vårt lager av klorokin.
Carl-Johan Spak, Senior VP Strategic Investments and Projects