Recipharm tecknar långsiktigt produktionsavtal med Tillotts Pharma AG

Recipharm, ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation), har ingått ett långsiktigt produktionsavtal med Tillotts Pharma AG.

Avtalet omfattar tekniköverföring och kommersiell tillverkning av de två produkterna Entocort och Asacol. I partnerskapet ingår också utveckling i kommersiell skala av Tillotts pågående utvecklingsprogram för TP05. Samtliga produkter vittnar om Tillotts satsning på innovativa läkemedel inom området gastroenterologi.

Recipharm kommer att tillhandahålla avancerad pelletdrageringsteknik för kontrollerad frisättning från sin anläggning i franska Pessac. Tillverkning av tabletter och kapslar, inklusive packning, sker i Fontaine, också det i Frankrike, medan flaskor fylls i Lissabon. Den totala gemensamma investeringen uppgår till 3,5 miljoner euro; här ingår både investeringar för att skapa ny kapacitet och produktspecifika satsningar.

Samarbetet med Tillotts Pharma AG är en viktig milstolpe i Recipharms fullservicestrategi, som innebär att kunderna kan få sina behov av olika teknologier uppfyllda hos en enda leverantör. Den här modellen betyder att CDMO-företaget kan förenkla såväl tekniköverföringen och uppskalningen av projekt som de fortlöpande leveranserna av kundens produkter.

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe på Recipharm, kommenterar avtalet: ”Det är verkligen glädjande att Tillotts Pharma AG har valt Recipharm för dessa spännande produkter och projekt. Vår tekniska lösning medger en hög grad av anpassning, och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Tillotts för att säkra en fortsatt utveckling och framgång på gastroenterologiområdet.”

Mattias Norrman, COO på Tillotts Pharma AG, säger ”Vi har gjort en noggrann utvärdering för att se till att vi inleder ett samarbete med ett CDMO-företag som kan uppfylla vårt behov av projektledning under tekniköverföring och uppskalning men också är en tillförlitlig tillverkare och leverantör. Vi menar att Recipharm är den idealiska partnern i det avseendet och ser fram emot ett långt samarbete.”

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe, kjell.johansson@recipharm.com, + 46 739 622620

För mediaförfrågningar kontakta Lindsay Baldry på ramarketing: lindsay@ramarketingpr.com, + 44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 3 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,0 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com

Om Tillotts
Tillotts Pharma AG ingår i japanska Zeria Group och är ett snabbväxande speciality pharma-bolag med fler än 250 medarbetare i Schweiz och andra länder. Tillotts fokuserar på utveckling, in/ut-licensering och kommersialisering av innovativa läkemedel inom gastroenterologi. Tillotts marknadsför de egna produkterna AsacolTM och EntocortTM samt även in-licenserade produkter, i över 65 länder genom sitt nätverk av partners i Europa och övriga världen.

För mer information besök företagets hemsida www.tillotts.com

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Kjell Johansson, President Manufacturing Services Europe på Recipharm
Mattias Norrman, COO på Tillotts Pharma AG