Recipharm uppmärksammas för verksamheten i Frankrike

Recipharm, ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation), tilldelas företagspriset ”le Prix d’Excellence 2017 - Spécial Sciences de la vie”, för sin verksamhet i Frankrike. Utmärkelsen delas ut under en näringslivsafton organiserad av Svenska Handelskammaren i Frankrike på Petit Palais i Paris.

Syftet med företagspriset är att lyfta fram exempel på god praxis i det fransk-svenska näringslivet. Som ett led i nomineringsprocessen bedömdes Recipharm utifrån kommersiell framgång, lönsamhet, teknisk innovation, kvalitet och fortlöpande engagemang för verksamheten i Frankrike.

Under Recipharms tioåriga historia i Frankrike har företaget avsevärt utökat sin närvaro och verksamheten i landet svarar nu för 21 procent av företagets totala omsättning, varav 73 procent exporteras globalt.

Recipharm etablerade sig i Frankrike 2007 och driver nu fyra anläggningar för läkemedelsproduktion i landet: i Fontaine-les-Dijon, Pessac, Monts och Kaysersberg. Härifrån erbjuder Recipharm den globala kundbasen ett brett utbud av utvecklings- och tillverkningstjänster inom olika läkemedelsformer såsom fasta beredningar, sterila injektionslösningar och BFS-kapacitet (blow-fill seal).

Jean-François Hilaire, Executive Vice President för Strategy and Global Integration hos Recipharm säger: ”Vi etablerade verksamheten i Frankrike för tio år sedan för att möta efterfrågan i Europa och erbjuda våra kunder ett enkelt sätt att nå ut till marknaden. Sedan dess har vi förvärvat fyra anläggningar och gjort betydande investeringar, vilket inkluderar en investering 2016 på 18 miljoner euro i vår BFS-kapacitet (blow-fill seal) i Kaysersberg för att möta efterfrågan från kunder i USA, Turkiet, Australien och Kanada.”

”Våra anläggningar i Frankrike servar nu drygt 50 av våra kunder runt om i världen, inklusive flera av de ledande läkemedelsbolagen, och sysselsätter 20 procent av våra anställda. Vi har fortsatta planer på att utöka verksamheten i landet och hoppas att få se den positiva utvecklingen fortsätta under många år framöver.”

Thomas Eldered, VD för Recipharm, tillägger: ”Det är en stor ära för Recipharm att få ett erkännande för vårt decennielånga engagemang i Frankrike. Vi är mycket nöjda med hur vår verksamhet utvecklats i landet och jag vill tacka Svenska Handelskammaren i Frankrike för utmärkelsen.”

Mer information om Recipharms anläggningar i Frankrike finns på https://www.recipharm.com/locations.

Jean-Francois Hilaire, Executive Vice President Strategy & Global Integration, jean-francois.hilaire@recipharm.com, +33 695 447507

För mediaförfrågningar kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, +44 (0)191 222 1242, www.ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 5 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

Thomas Eldered, VD för Recipharm