Recipharm utser 2018 års mottagare av International Environmental Award

Recipharm delar ut 2018 års International Environmental Award till dr Bryan Brooks, professor i miljövetenskap och biomedicin vid Baylor University i Waco, Texas.

Dr Brooks tvärvetenskapliga forskning handlar bland annat om att förstå och hantera mänskliga aktiviteter och miljöpåverkande faktorer på olika biologiska organisationsnivåer, framför allt i regioner som snabbt urbaniseras. Hans pågående forskning fokuserar på vattenkvalitet och återanvändning av vatten, jämförande toxikologi och farmakologi, hållbar molekylär design, miljö och folkhälsa samt ekologin och toxikologin hos skadlig algblomning.

Hans forskning bidrar också till utvecklingen av forskningsbaserade strategier för att identifiera, diagnostisera och hantera komplexa miljö- och hälsofrågor.

Lars Backsell, Recipharms styrelseordförande, kommenterar valet av pristagare: ”Det är med stor glädje vi ger 2018 års pris till Bryan Brooks. Hans arbete, som undersöker de potentiella effekter och risker som förorenande ämnen – inklusive läkemedel – har på miljön, är allmänt erkänt både inom och utanför vår bransch. Den här forskningen kommer att bidra till att skapa en ökad förståelse för vilken påverkan vissa förorenande ämnen har på miljön och kan ge värdefull vägledning i hur de negativa effekterna kan minskas.”

Dr Brooks arbetar också internationellt med vattenkvalitet, miljöföroreningar och hållbarhetsfrågor samt föreläser ofta vid internationella möten. 2012 publicerade dr Brooks (tillsammans med dr Duane Huggett) Human Pharmaceuticals in the Environment: Current and Future Perspectives.

Hans forskningsarbete stöds av National Institutes of Health, the National Science Foundation, Centers for Disease Control and Prevention, the U.S. Department of Agriculture, the U.S. Environmental Protection Agency samt lokala myndigheter och företag.

Dr Brooks samordnar också det strategiska Global Horizon Scanning Project, som syftar till att identifiera prioriterade forskningsfrågor som kan bidra till att en global hållbar miljökvalitet uppnås. Han säger: ”Jag är mycket hedrad att få denna utmärkelse från Recipharm, som jag med glädje tar emot på våra nuvarande och tidigare studenters vägnar. Jag är tacksam för stödet från Baylor University, mina långvariga samarbetspartners professor Kevin Chambliss och dr Duane Huggett och andra nära kollegor som bedriver forskning i sex världsdelar.”

”Allt fler människor lever i städer, vilket medför föroreningseffekter på vatten och mat. Det ger i sin tur upphov till ett antal komplexa hälsorisker. Men det innebär också olika möjligheter att minska avfallet och exponeringen, att öka resursåtervinningen samt att ta fram mindre farliga kemikalier i syfte att skydda folkhälsan och miljön.”

”Vår forskning undersöker gränssnittet mellan miljö och hälsa med målet att förstå och hantera utmaningar som påverkar oss alla. Därför är vi mycket glada att få ett erkännande för vårt teams insatser.”

Prisutdelningen kommer att äga rum i Stockholm den 3 juni 2019. Program och talare presenteras under våren.

Lars Backsell, Recipharms styrelseordförande, 08 602 52 00
Erik Haeffler, Vice President Manufacturing Services & Head of Sustainability, erik.haeffler@recipharm.com, 08 6025 285

För mediaförfrågningar kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, + 44 (0)191 222 1242, www.ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, LinkedIn: /ramarketing
För mediaförfrågningar Baylor University, kontakta Tonya B. Hudson, Director, Media and Public Relations, +1-(254) 710-4656, Tonya_Hudson@baylor.edu

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 6 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 6,4 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverknings­anläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets hemsida www.recipharm.com.

Om Recipharms International Environmental Award
Sedan Recipharm grundades 1995 har vår miljöagenda varit en central del av vårt sätt att göra affärer. Vi anser att öppenhet, samarbete och uppmuntran är nödvändigt för att uppnå hållbar utveckling. För att främja denna övertygelse introducerade vi ett internationellt miljöpris 2008 för god miljöpraxis eller innovation inom farmaci, vårdindustrin och akademin.

För mer information besök https://www.recipharm.com/sustainability/recipharm-international-environmental-award

Lars Backsell, Recipharms styrelseordförande
Jag är mycket hedrad att få denna utmärkelse från Recipharm, som jag med glädje tar emot på våra nuvarande och tidigare studenters vägnar. Jag är tacksam för stödet från Baylor University, mina långvariga samarbetspartners professor Kevin Chambliss och dr Duane Huggett och andra nära kollegor som bedriver forskning i sex världsdelar. /.../ Vår forskning undersöker gränssnittet mellan miljö och hälsa med målet att förstå och hantera utmaningar som påverkar oss alla. Därför är vi mycket glada att få ett erkännande för vårt teams insatser.
Dr Bryan Brooks