Recipharm utser 2020 års mottagare av International Environmental Award

Recipharm, ett globalt CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation), meddelar att 2020 års mottagare av International Environmental är Dr. Amy Pruden, Professor, väg- & vattenbyggnad och miljöteknik vid Virginia Tech i Blacksburg, Virginia, USA.

Dr. Pruden är uppmärksammad och erkänd för sitt arbete med att dokumentera antibiotikaresistenta gener i miljön. Hennes senaste forskning fokuserar på att ta fram metoder för övervakning, förebyggande och riskbedömning av antibiotikaresistens i avloppsvatten, renat vatten och andra vattensystem.

Lars Backsell, Recipharms styrelseordförande, säger: ”Vi är mycket glada att kunna ge 2020 års pris till Dr. Amy Pruden. Hennes arbete, som gett en djupare förståelse för vattensystems mikrobiella ekologi, är vida erkänt och uppmärksammat. Hennes forskning inom antibiotikaresistens är särskilt intressant eftersom detta är en känd utmaning för läkemedelsbranschen och jordbrukssektorn. Hennes forskning på området är ovärderlig och kommer utan tvekan att bidra starkt till att identifiera exakt hur användningen av antibiotika riskerar att leda till antibiotikaresistens.”

Dr. Pruden arbetar även som redaktör för Journal of Environmental Science & Technology och har publicerat över 175 akademiska artiklar inom bioremediering, patogener och antibiotikaresistens. Hon är även känd för sina studier av mikroorganismer i miljön och skapandet av vattensystem som förebygger kolonisering av patogener, exempelvis Legionella.

Dr. Pruden kommenterar priset: ”Jag är otroligt hedrad att få motta det här priset och tackar Recipharm för erkännandet. Våra framgångar har verkligen varit ett lagarbete eftersom det krävs expertis inom många fält för att kunna tackla utmaningarna inom miljö och hälsa. Jag vill särskilt tacka alla mina studenter för deras hårda arbete och engagemang och jag hoppas att priset ger inspiration inför framtiden.”

Prisceremonin kommer att genomföras senare under våren 2021 och formatet kommer att anpassas efter hur Covid-19-pandemin utvecklas.

Lars Backsell, Styrelseordförande Recipharm, 08 602 52 00
Erik Haeffler, Vice President Manufacturing Services & Head of Sustainability,
erik.haeffler@recipharm.com, 08 6025 285

För media-förfrågningar, kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, +44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

För media-förfrågningar Virginia Tech, kontakta Emily Roediger, Director of Communications and Marketing, +1 (540) 231-2108, eroedig@vt.edu

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, farmaceutisk produktutveckling samt utveckling och tillverkning av medel för läkemedelsadministration. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 11 miljarder kronor per år och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets webbplats www.recipharm.com.

Om Recipharms International Environmental Award
Sedan Recipharm grundades 1995 har vår miljöagenda varit en central del av vårt sätt att göra affärer. Vi anser att öppenhet, samarbete och uppmuntran är nödvändigt för att uppnå hållbar utveckling. För att främja denna övertygelse introducerade vi ett internationellt miljöpris 2008 för god miljöpraxis eller innovation inom farmaci, vårdindustrin och akademin.

För mer information, se https://www.recipharm.com/sustainability/recipharm-international-environmental-award

Lars Backsell, Recipharms styrelseordförande