Recipharm utser ny VD for Recipharm Italia S.p.A

Recipharm, ett ledande företag inom kontraktsutveckling och -tillverkning av läkemedel, meddelar idag att Giorgio Bruno utsetts till ny VD – General Manager – för Recipharm Italia S.p.A. Han kommer att leda Recipharms hela verksamhet i Italien, med sammanlagt 257 anställda på tre anläggningar och en omsättning på 57 miljoner euro.

Dr Bruno har mångårig erfarenhet av ledande befattningar i läkemedelsbranschen, särskilt inom tillverkningsområdet. Hans arbete för såväl italienska som multinationella läkemedelsbolag har spänt över en rad områden. Han har bland annat haft ansvar för kvalitet och produktion på företag som Parke Davis, AstraZeneca och Corden Pharma. Dr Bruno har en djupgående kunskap om branschen och har haft flera befattningar inom italienska branschorganisationer. Han har en doktorsexamen i farmaceutisk kemi och teknik från universitetet i Milano.

Thomas Eldered, Recipharms koncernchef och VD, kommenterar utnämningen: ”Det är en stor glädje att hälsa Giorgio Bruno välkommen till Recipharm. Det betyder mycket att vi kunnat attrahera en mycket kompetent och erfaren chef till den här viktiga befattningen. Jag ser fram emot att följa hur Dr Bruno drar nytta av all sin expertis och erfarenhet i arbetet med vår italienska verksamhet, som han nu ansvarar för.”

För mer information besök www.recipharm.com eller kontakta:
Thomas Eldered, VD Recipharm, thomas.eldered@recipharm.com, + 46 8 602 52 10
Kjell Johansson, EVP COO Recipharm, kjell.johansson@recipharm.com, + 46 739 622 620

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Tel: +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar, utveckling av API:er samt  farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3  miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered