Recipharm utser ny Vice President med ansvar för Quality Management

Recipharm, ett ledande företag inom kontraktsutveckling och -tillverkning på läkemedelsområdet, har utsett Thomas Beck till Vice President Quality Management (VP QM) med tillträde den 1 april 2015. Beck har sedan 2010 varit Head of Quality Control and Assurance – kvalitetschef – på Recipharm i Stockholm. Han är också ordförande för Apotekarsocietetens sektion för kvalitetssäkring.

I sin nya befattning kommer Thomas Beck bland annat att leda och samordna kvalitetsstrategin och -policyn i koncernens alla dotterbolag. Han kommer också att utvärdera koncernens kvalitetsarbete och stödja bolagets försäljningsaktiviteter genom att utgöra en primär kontakt för kvalitetsavdelningarna hos nya kunder.

Den nya befattningen, som är direkt underställd EVP Chief Operation Officer (COO), innebär att ledningsgruppen förstärks, mot bakgrund av den större efterfrågan som koncernen upplever till följd av den senaste tidens snabba tillväxt.

Recipharms koncernchef, Thomas Eldered, kommenterar utnämningen: ”Den här nya befattningen kommer att förstärka koncernledningens arbete och ta sig an de utmaningar inom kvalitetssäkringen som vår bransch står inför. Thomas Beck kommer att spela en avgörande roll i vårt arbete med att säkerställa att vi i hela Recipharmkoncernen lever upp till de högsta kvalitetskraven. Beck själv har en omfattande expertis inom kvalitetshantering. Han känner till vår verksamhet och den höga kvalitet som vi åtagit oss att leverera till våra kunder. Jag ser fram emot hans väl underbyggda stöd och ledning, som jag är övertygad kommer att gagna hela koncernens verksamhet.”

Thomas Eldered, CEO, thomas.eldered@recipharm.com, telephone: +46 8 602 52 10
Kjell Johansson, EVP COO, kjell.johansson@recipharm.com, + 46 739 622620

För mediaförfrågningar, kontakta Tristan Jervis eller Alex Heeley på De Facto Communications:
E-mail: t.jervis@defacto.com eller a.heeley@defacto.com
Tel: +44 (0) 207 861 3019/3043

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 200 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar, utveckling av API:er samt  farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande omkring 400 olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,3  miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (ticker RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

För ytterligare information om Recipharm och våra tjänster, vänligen besök www.recipharm.com.

Adress Lagervägen 7, 136 50 Jordbro, Sverige, Telefon 46 8 602 52 00, Fax 46 8 81 87 03

Thomas Eldered