Recipharms läkemedel med erdosteine testas som del av COVID-19-behandling

Recipharm kan meddela att ett läkemedel med den aktiva substansen erdosteine kommer att testas i en klinisk studie som en tilläggsbehandling för COVID-19-patienter.

Den kliniska studien som inleddes den 7 april genomförs på kliniska center som är aktivt involverade i COVID-19-behandling i Milano och Bergamo. Både Milano och Bergamo ligger i Lombardiet, den region i Italien som har påverkats mest av viruset.

Studien som infattar cirka 100 patienter som smittats med COVID-19 och skrivits ut från sjukhus, kommer att utvärdera om erdosteine kan förbättra andningssymptom (dyspné, hosta, asteni) och reducera tiden för att nå ett negativt testresultat för SARS-CoV-2. De första resultaten från studien förväntas om två månader.

Hypotesen är att de multipla verkningsmekanismerna (antioxidant, mucoaktivt, antiinflammatoriskt och antibiotikaförstärkande) hos erdosteine kan förbättra andningsfunktionen och därför potentiellt vara till hjälp för patienter som smittats av COVID-19.

Erdosteine upptäcktes och utvecklades i Italien inom Recipharms anläggning i Paderno Dugnano och är i Italien och i flera andra länder godkänt för behandling av akuta och kroniska lungsjukdomar, bland annat KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).

”Det finns redan vissa belägg för att mukolytiska läkemedel skulle kunna vara en del av behandlingen av COVID-19-patienter. Med tanke på vårt läkemedels speciella egenskaper och de kliniska resultaten från behandlingen av KOL, är vår förhoppning att erdosteine kan spela en roll i behandlingen av den här pandemin”, säger Dr Katherine Salessi Nia, Medicinsk chef för Erdosteine.

Kontaktinformation:

Dr Katherine Salessi Nia, Medical Manager, katherine.salessi@recipharm.com, +39 0295 0046 282

För media-förfrågningar, kontakta Kate Hindhaugh på ramarketing: kate@ramarketingpr.com, +44 (0)191 222 1242, ramarketingpr.com, Twitter: @ramarketingpr, Facebook: /ramarketingpr, Linkedin: /ramarketing

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Recipharm omsätter cirka 7,5 miljarder kronor. Bolaget har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information om Recipharm och våra tjänster, besök www.recipharm.com