Recipharms styrelse beslutar att dra tillbaka förslag om utdelning

Utbrottet av Covid-19 och de extraordinära åtgärder och rekommendationer som myndigheter och regeringar har tagit för att minska spridningen av coronaviruset har markant påverkat de operationella förutsättningarna på de marknader där Recipharm verkar.

Recipharms styrelse har därför beslutat att dra tillbaka det tidigare kommunicerade förslaget gällande utdelning om 1,60 kronor per aktie och kommer föreslå att årsstämman den 12 maj 2020 beslutar att ingen utdelning betalas ut.

Beslutet utgör inte en förändring i Recipharms långsiktiga utdelningspolicy eller framtida ambitioner för utdelning.

Den snabba utvecklingen av spridningen av Covid-19 och den stora osäkerhet som råder gör att det är för tidigt att kvantifiera den potentiella påverkan på Recipharms verksamhet och resultat. En mer detaljerad uppdatering av affärssituationen kommer att tillhandahållas i samband med Recipharms första kvartalsrapport som förväntas att publiceras den 7 maj 2020.

För mer information vänligen besök www.recipharm.com eller kontakta:
tobias.hagglov@recipharm.com, telefon: 08 602 45 00

Denna information är sådan information som Recipharm AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2020 kl. 20:00.

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har nära 9 000 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och API:er, samt farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 7,5 miljarder kronor och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Frankrike, Indien, Israel, Italien, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på Nasdaq Stockholm.

För mer information besök företagets webbplats www.recipharm.com.