Är 2013 arbetssemesterns år?

Svenskarna jobbar mer än slappar i sommar

Svenskar anställda i affärsvärlden är så fästa vid sitt arbete att de inte ens kan stänga av det på sin semester. I sommar visar en ny undersökning att svenskarna knappar på sina bärbara datorer istället för att smutta på en drink på stranden eller slappa i hängmattan.

Regus, världens största leverantör av flexibla arbetsplatser, frågade fler än 26 000 anställda i fler än 90 länder, och 328 företag i Sverige, hur mycket tid de ägnar åt arbetsrelaterade aktiviteter under semestern. Resultaten visar att en överväldigande anser sig vara för upptagna för att stänga av sin arbetstelefon ens en gång om året, men svenskar är bättre på detta än de flesta.

Globalt sett var det 41 % av de tillfrågade som svarade att de kommer att jobba en till tre timmar om dagen när de är lediga, medan 39 % planerar att jobba på en något lägre nivå än vanligt genom att läsa e-post, ta emot telefonsamtal och göra de viktigaste arbetsuppgifterna. En verkligt hängiven andel på 17 % sade att de skulle jobba mer än tre timmar om dagen.

Svenskarna ligger under det globala genomsnittet. Bara 20 % eller var femte erkände att de skulle ta sitt jobb med sig hem i sommar, och ha en något mindre intensiv ”business as usual”-inställning till sina jobb under ledigheten. 33 % av svenskarna sade att istället för att tillbringa semestern med att slappa vid poolkanten och skaffa sig en solbränna, skulle de ägna en till tre timmar om dagen åt arbetsrelaterade uppgifter, medan 8 % skulle göra det i mer än tre timmar.

Det är intressant att notera att kvinnor över hela världen verkar vara bättre än män på att koppla bort arbetet. Totalt sett kan 42 % av män i affärslivet tänka sig att jobba som vanligt med något lägre arbetsbelastning under sin semester, jämfört med 34 % av kvinnorna, medan 44 % av männen kan tänka sig att arbeta en till tre timmar om dagen, mot 35 % av kvinnorna.

Olivier de Lavalette, VP Europe på Regus: ”Människor över hela världen tar sina jobb på väldigt stort allvar, kanske beror det på den rådande oroliga ekonomiska situationen i världen, och svenskarna är inga undantag när de lägger sin dyrbara semestertid på arbete. Medan denna hängivenhet utan tvekan är bra för företagen, behöver även de som jobbar under hårdast press kvalitetstid utanför arbetet, så det är viktigt att uppnå en balans – något som många svenska anställda inte verkar ha.”

Press contact: Eric Uggla, eric@bondpremea.com, +46 0704 151525

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se