Det bästa av två världar

Färre dagar med pendling ger dubbla fördelar för både arbetsgivare och personal

Över två femtedelar av svenska medarbetare (47%) är nu fria från kontorsskrivbordens bojor, avslöjar den senaste undersökningen som beställts av Regus, världens största leverantör av flexibla arbetsplatser, som samlat in svar från över 16 000 personer i mer än 80 länder. Dessa personer är fria att arbeta från andra platser än företagets huvudkontor en halv vecka eller mer, vilket hjälper dem att minska den totala tiden som de tillbringar på pendling och ger dem friheten att välja arbetsplatser närmare hemmet.

Företagen har i allt större utsträckning börjat erbjuda flexibla arbetssätt för sina medarbetare allteftersom att de fördelar som detta ger för moral och hälsa blir allmänt kända, men denna undersökning bekräftar att nästan två femtedelar (37%) av de anställda även skulle arbeta hårdare om de kunde minska sitt pendlande, vilket skulle gynna företaget.

Regus undersökning frågade svenskarna hur de skulle använda den tid som de vann på att slippa pendla. De populäraste svaren som valdes var:

• Tillbringa mer tid med att träna och komma iform (57%)
  • Tillbringa mer tid med partner och familj (54%)
  • Träffa vänner (46%)
  • Arbeta mer (37%)

Denna undersökning avslöjar också att om företag skulle utöka de flexibla arbetssätten för sin personal, skulle inte bara medarbetarnas moral och lojalitet förbättras, utan även den totala produktiviteten, eftersom de anställda skulle arbeta mer. Detta bekräftar tidigare Regus-undersökningar som avslöjar att 72% av företag över hela världen hade upplevt ökad produktivitet som ett direkt resultat av flexibla arbetssätt. (Regus, Flexibilitet ger produktivitet, februari 2012)

Marcel De Vries, Sverigeschef på Regus kommenterar: “Trots att antalet som kan välja mellan olika platser att arbeta på är betydande är det fortfarande mycket som behöver göras för att hjälpa alla medarbetare att dra nytta av mer flexibla villkor. Detta stämmer i synnerhet när alla fördelar med minskad pendling analyseras.

“Vad som är viktigt är att medarbetarna avslöjar att den tid de sparar på att inte pendla, skulle de lägga på sin hälsa och sunda aktiviteter så som att komma i form på gymmet och tillbringa tid med vänner och familj. Nästan två femtedelar av yrkesmänniskorna säger att de skulle ägna åtminstone en del av tiden de vunnit på att slippa tröttsam pendling till att arbeta mer. Så fördelarna med flexibla arbetssätt är tvåfaldiga, å ena sidan är medarbetarna mer avslappnade och sunda, och å andra sidan är de även mer produktiva, vilket också gynnar företaget.”

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se

Taggar:

Citat