Ingen riktig semester i sommar för svensken

Svenskar kan inte koppla bort sitt arbete och vara offline under semestern visar den senaste globala undersökningen av Regus

Tillhör du den som kommer smyga iväg bakom husknuten med din smartphone och kolla din email? En tredjedel av svenska medarbetare (33 %) kommer inte att koppla av ordentligt under sin semester i sommar, utan försöka hinna med upp till tre timmars arbete varje dag istället för att tillbringa tid med vänner och familj. Bland dessa yrkesmänniskor som kommer vara online finns dessutom en minoritet av obotliga arbetsnarkomaner. En av tio (12 %) kommer att jobba över tre timmar per dag under semestern och riskera att försumma sina nära för att ge näring åt sitt arbetsmissbruk. Det här är några av de oroande resultaten i den senaste undersökningen av Regus som samlat in svar från över 16 000 personer i mer än 80 länder.'

Svenska medarbetare tar inte bara på sig för mycket jobb under semestern, utan alldeles för många är som klistrade vid sina smartphones och laptops – 22 % säger att de kommer att arbeta "nästan som vanligt" från solstolen. Så istället för att njuta av ledig tid med nära och kära, kommer de att försöka hantera jobbstress jämte missnöjda partners och besvikna barn.

Att ta ledigt från arbetet är inte bara viktigt för att stärka familje- och vänskapsband och slappna av, utan kan även utgöra skillnaden mellan en sund och en utbränd medarbetare. Rapporter visar att ett för stressat sinne där man alltid tar med sig kontoret leder till en ohälsosam situation,[1] därför är det viktigt att man släpper arbetet emellanåt och sliter sig från kontoret och är offline.

Marcel de Vries, Sverigechef på Regus säger ”Den tekniska utvecklingen innebär att medarbetarna alltid är uppkopplade och det är därför lätt att ge efter för frestelsen att läsa sina emails och göra klart uppgifter i anslutning till dessa. Med smartphones, laptops och uppkoppling överallt har det blivit väldigt svårt att på allvar vara offline, men att ta en paus och ägna tid åt vila, vänner och familj är viktigt för att bibehålla hälsan och produktiviteten i det långa loppet.

”Att konstant vara uppkopplad och produktiv även under familjens semester kan bara sluta med att medarbetaren tar ett steg närmare mot att bränna ut sig vilket förstör för både familje- och arbetssituationen. Företag behöver snarast se över hur de kan öka effektiviteten och produktiviteten så att anställda avstår från att ägna sin lediga tid åt arbete, om de vill att de anställda ska förbli nöjda, friska och produktiva. Genom att införa mer flexibilitet och låta medarbetarna minska sin restid och arbeta närmare hemmet, kan företag bli mer effektiva så att medarbetarna verkligen kan vara offline på sin semester.”

Presskontakt: För mer information vänligen kontakta Eric Uggla på mail, eric@bondpremea.com eller telefon +46 (0) 704 1515 25

[1] http://www.nytimes.com/2009/08/18/science/18angier.html?_r=2

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se