Inte framför barnen!

Distraktion från familjen är en av flera negativa faktorer med att arbeta hemifrån, visar ny studie från Regus

Arbete hemifrån kan ses som ett populärt och praktiskt alternativ för svenska arbetare som vill dra ner på pendlandet och istället lägga mer tid på sitt privatliv, men verkligheten är annorlunda. Över två tredjedelar säger att när de arbetar hemifrån blir de störda av sina barn och sin familj som kräver uppmärksamhet.

Och det är inte det enda problemet: dålig ergonomi till följd av brist på lämplig arbetsplats (påverkar över en fjärdedel av svarspersonerna) som kan leda till hälsoproblem senare i livet. Dålig internetanslutning, ingen tillgång till kontorsutrustning och t.o.m. husdjur uppges påverka produktivitetsnivån för dem som arbetar hemifrån.

Detta är några av de viktigaste slutsatserna i en global undersökning beställd av Regus, världens största leverantör av flexibla arbetsplatser, som baseras på intervjuer av mer än 24 000 företag från över 90 länder.

”Att arbete hemifrån kan helt klart påverka din koncentration och produktivitet”, säger Marcel de Vries, Country Manager i Sverige på Regus. ”Anställda vill naturligtvis dra nytta av flexibla arbetssätt, så att de kan undvika lång pendling och arbeta de tider som passar dem för att förbättra balansen mellan arbetsliv och fritid. Men denna undersökning antyder att en affärsmässig miljö nära hemmet är att föredra framför att faktiskt arbeta hemifrån, för att undvika stressen för familjen, skapa en professionell image och förbättra den totala produktiviteten.”

Viktiga punkter från undersökningen

• För svenska medarbetare är de tre största problemen vid arbete hemifrån:
    • Barn/familj som kräver uppmärksamhet (71 %)
    • Svårigheter att koncentrera sig på arbetsuppgifterna (54 %)
    • Barn, familj eller husdjur som stör arbetsrelaterade telefonsamtal (46 %)
  • Det finns även hälsorelaterade problem; 27 % klagar på dålig ergonomi hemma p.g.a. olämpligt hemmakontor – bra ergonomi är viktigt för att säkerställa att medarbetarna inte får stressrelaterade besvär och permanenta skador
  • Bristen på lämplig arbetsyta är också ett problem för en fjärdedel av svarspersonerna (27 %)
  • Allt som allt identifierades 15 olika problem som hinder för produktiviteten vid arbete hemifrån

Marcel de Vries kommenterar: “Arbete hemifrån blir alltmer populärt, men allteftersom fler människor gör detta, upplever många även nackdelarna. Privatlivet måste anpassas till de arbetsuppgifter som utförs och det är inte alltid lätt. Förutom slutsatserna från vår undersökning finns det rapporter om att de som jobbar hemifrån känner sig ensamma, isolerade [1] och saknar kontakt med kollegor. Mötet med människor ansikte mot ansikte spelar en viktig roll när det gäller att bli befordrad och tas sig vidare i karriären. Anställda som jobbar hemifrån blir förbisedda även på företag som aktivt uppmuntrar personalen att arbeta hemifrån då och då.[2]

”Men ännu mer oroande är det faktum att över en fjärdedel av våra svarspersoner klagar på att ergonomin påverkas av en improviserad kontorslösning i hemmet. Dålig ergonomi kan leda till allvarliga hälsoproblem så som stressrelaterade skador för individen – och förlorad tid och produktivitet för arbetsgivaren. Undersökningen belyser att arbete hemifrån kanske inte ger en lämplig affärsmässig miljö och kan skada din hälsa.”

För mer information vänligen kontakta Eric Uggla på mail, eric@bondpremea.com eller telefon +46 (0) 704 1515 25

Notera att:

1) Talespersonen på Regus finns tillgänglig för intervju
2) Fullständig rapport finns på www.regus.presscentre.com
3) Undersökningsmetod:

Över 24 000 näringslivsföreträdare från över 90 länder intervjuades under september 2012. Dessa hämtades från Regus globala databas med globala kontakter med över 1 miljon människor från näringslivet över hela världen, som omfattar många högre chefer och företagsägare världen över. Svarspersonerna tillfrågades om vad de ansåg vara de största utmaningarna för produktiviteten vid arbete hemifrån. Undersökningen utfördes och administrerades av den oberoende organisationen MindMetre, www.mindmetre.com

[1] Washington Post, En lösning på isoleringen: Hur du övervinner den vanligaste risken med att arbeta hemifrån, 26 juli 2012

[2] MIT Sloan Managements granskning, Varför det är viktigt med möten ansikte mot ansikte, 19 juli 2012

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se

Taggar: