• Regus/

Lycka är … att driva ett företag visar en ny undersökning från Regus

Balansen mellan arbete och fritid i Sverige är positiv jämfört med andra länder i världen enligt Regus studie för balans mellan arbete och fritid som publicerades idag, och den förblir positiv bland generation X och Y.

Studien som publiceras för andra året i rad av Regus, global leverantör av arbetsplatser, baseras på svaren från 26 000 personer i över 90 länder.  I Sverige deltog 328 företag. Inte nog med att Sveriges tal är positiva, de har också ökat betydligt gällande den allmänna balansen mellan arbete och fritid under året, vilket speglar de förbättrade ekonomiska utsikterna. Den stabila balansen mellan arbete och fritid återspeglas hos personer som driver egna företag. 75 % av företagsägare uppskattar sitt arbete mer än förra året.

Den äldre generationen, kanske i motsats till vanliga antaganden, tycks vara mindre skicklig på att kombinera arbete och fritid. Yngre medarbetare (83 %) uppskattar arbetet mer än fyrtiotalisterna (71 %) och är mer nöjda med sina produktivitetsnivåer (80 % jämfört med 67 %).

Viktiga punkter från studien:

• Sverige nådde 128 poäng på Regus index för balans mellan arbete och fritid 2013, jämfört med 105 under 2012
  • Det globala genomsnittet är 120
  • Företagsägare fick 126
  • Generation X och Y fick 128

Björn Käcke, Sverigechef på Regus kommenterar: ”Personal som är nöjd på arbetet är mer produktiv och även mindre benägen att lämna företaget. I takt med att arbetsmarknaden förbättras inser företagen att de måste fokusera på att utöka de flexibla arbetsformerna för att anställa eller behålla talanger, till exempel erbjuda olika arbetsplatser.  Detta sker redan – vi ser att vårt nätverk av lokala företagscenter används varje dag av personer som arbetar på flexibla sätt”.

Tidigare undersökningar från Regus har visat att 72 % av yrkesarbetare över hela världen anser att flexibla arbetssätt förbättrar produktiviteten.

Generation Y: född efter 1980. Generation X: född 1965–80. Fyrtiotalister: födda 1945–64.

Om Regus:

Regus är världens största leverantör av arbetsplatslösningar, med produkter och tjänster som sträcker sig från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, affärslounger och världens största nätverk av videokommunikationsstudior. Regus gör det möjligt för människor att arbeta på sitt sätt, oavsett om det är hemifrån, på resande fot eller på ett kontor. Kunder som Google, GlaxoSmithKline och Nokia samt hundratusentals växande små och medelstora företag drar nytta av att outsourca sina kontors- och arbetsplatsbehov till Regus, så att de kan fokusera på kärnverksamheten. Över 1,3 miljoner kunder använder dagligen Regus lokaler som är spridda världen över med 1 500 företagscenter i 600 städer och 99 länder, vilket gör det möjligt för enskilda personer och företag att arbeta var, hur och när de vill. Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen.

Mer information finns på: www.regus.se