Mobilt arbete förnyas med hjälp av en självkörande bil

Regus planerar en ny arbetsplatsrevolution som kommer att förändra människors sätt att arbeta, träffas och resa

Ett nytt koncept med självkörande bilar förvandlar bilen till ett fullt uppkopplat kontor och mötesutrymme. Bilresan blir produktiv arbetstid i stället för dödtid mellan arbetet och hemmet.

Regus, som tillhandahåller flexibla arbetsplatser, har inlett ett samarbete med Rinspeed för att utveckla konceptbilen XchangE, som kommer att visas upp på den internationella motormässan i Genève i mars. Konceptet stöder Regus egen vision om att hjälpa människor att arbeta medan de reser. Det passar också utmärkt för det växande nätverket av Regus Express-platser längs motorvägsnätet i Europa. Alternativet att arbeta på en ”tredje plats” (inte på kontoret och inte hemma) kan handla om bilen eller andra färdmedel.

XchangE har en innovativ design där de två framsätena kan vändas bakåt så att det uppstår ett mobilt arbets- och mötesutrymme för fyra personer. Tack vare bilens avancerade teknik- och infotainmentsystem kan passagerarna koppla upp sig mot kontoret, arbeta produktivt eller göra en presentation med hjälp av en bärbar dator. Bilen blir helt enkelt en bekväm och avskild arbetsplats som gör att trafikstockningar på väg till flyget omvandlas till produktiv arbetstid ”på kontoret”.

Den självkörande bilen hjälper yrkesmänniskor att göra affärer när de är på resande fot, och de kan dessutom planera sitt schema mer flexibelt. Eftersom det går att sköta arbetet var som helst och när som helst behöver ingen ta med sig jobbet hem eller gå miste om tid med familjen.

Företag som erbjuder sina anställa flexibelt arbete har redan sett många fördelar. I Regus undersökning bland över 20 000 personer över hela världen säger 75 % av affärsmänniskorna att flexibelt arbete ökar produktiviteten.

Engagemanget i XchangE-konceptet är ett komplement till Regus övriga innovationer som hjälper människor att arbeta mer flexibelt. Regus Express-strategin har redan lett till walk-in-kontor i anslutning till vägar, motorvägar och andra färdmedel, till exempel tågstationer. I ett pilotprojekt i samarbete med Shell finns också sådana walk-in-kontor på flera bensinmackar i Berlin.

Andre Sharpe, Global Product and Business Development Director på Regus, säger: ”Regus har länge satsat på framtidens arbete. Med den här innovativa bilen kommer all bortkastad tid i stället bli produktiv tid.

”Folk jobbar redan när de reser. Och nu, med XchangE, kan både själva bilen och vägen bli en del av Regus nätverk av ”den tredje arbetsplatsen”. En konsult eller säljare kan komma upp i 7–8 timmars produktivt arbete per dag med hjälp av ett självkörande fordon, Regus-hubbar på motorvägen och vårt nätverk av affärscenter. Det är en tydlig bild av Regus satsning på att bana väg för arbetsplatsrevolutionen.”

Frank M. Rinderknecht, grundare och CEO för Rinspeed Inc, tillägger: ”I självkörande bilar behöver inte föraren ha uppsikt på vägen utan kan i stället utnyttja tiden till viktigare saker. Regus expertis när det gäller att hjälpa människor att arbeta mer effektivt och flexibelt gör dem till en idealisk partner för att utveckla det nya konceptet."

Om Rinspeed

Rinspeed är en schweizisk kreativ fordonstillverkare som har funnits i trettiosex år. Innovationer, visioner och kreationer tillsammans med mycket känsla, har lett till en lång lista av produkter som används och älskas av motorister i hela världen varje dag. Visionära fordonskoncept, innovativa kampanjer, hållbarhet, ett omfattande nätverk och betydande kompetens inom kommunikation i hela världen ingår i kärnverksamheten. Företaget är privat, och det ägs och leds av grundaren – Frank M. Rinderknecht. Rinspeed gör framtiden till verklighet - i dag. Mer information finns på www.rinspeed.com

Regus är en global leverantör av arbetsplatser.

Företagets nätverk med fler än 1 700 företagscenter i 100 länder tillhandahåller praktiska, högkvalitativa, fullt utrustade utrymmen där människor kan arbeta, oavsett om det är under några minuter eller några år. Företag som Google, Toshiba och GlaxoSmithKline väljer Regus så att de kan arbeta flexibelt och göra sina verksamheter ännu mer framgångsrika.

Nyckeln till flexibelt arbete är bekvämlighet och därför är Regus tillgängliga överallt där deras 1,5 miljoner medlemmar vill ha support – stadskärnor, förorter, shoppingcenter och butiker, järnvägsstationer,

bensinstationer vid motorvägar och till och med allaktivitetshus.

Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen. Om du vill ha mer information går du in på:

www.regus.se