Nya arbetssätt skapar nya problem för företag

Företag måste hantera IT- och arbetsplatsfrågor för att kunna utnyttja flexibla arbetssätt fullt ut

Flexibla arbetssätt är på uppgång i Sverige, och företagen ser mycket positivt i detta. Men Regus, världens största leverantör av flexibla arbetsplatser, flaggar för att arbetsgivare måste kunna hantera säkerhets- och sekretessutmaningar om de vill dra full nytta av flexibla arbetssätt och ny teknik.

Enligt en undersökning från Regus arbetar över hälften (55 %) av svenska företag mer oberoende av plats än tidigare. Arbetsgivare ser stora fördelar som ett resultat av detta: 77 % av svenska företag säger att deras produktivitet har ökat till följd av flexibla arbetssätt, till exempel att personalen får möjlighet att välja var och när de arbetar.

Men produktivitetsökningen åtföljs av nya utmaningar för företagen och deras personal. Mobil och flexibel personal som arbetar på kaféer eller använder andra öppna Wi-Fi-nätverk kan få problem med säkerhetsrisker och skadlig programvara.

Anställda som använder egen teknik, till exempel smarttelefoner och pekdatorer, kan också utsätta arbetsgivarens system för skadlig programvara och dataintrång. En av tre anställda i Sverige som använder egna enheter i företagets nätverk har inte tillstånd från arbetsgivaren att göra det.[i]

Och även om det kan vara häftigt att delvis arbeta på kaféer förstår de flesta av oss att det inte är en idealisk miljö för koncentration och professionella möten. Faktum är att svenska företagsanställda har pekat på ett antal nackdelar med att arbeta på kaféer:

• ingen säkerhet och avskildhet för dokument och samtal (85 %)
  • ingen säker förvaring av tillhörigheter (74 %)
  • oväsen som stör telefonsamtal (69 %) och produktiviteten (61 %)
  • obefintlig tillgång till kontorsutrustning (55 %).

Björn Käcke, Sverigechef på Regus, kommenterar: ”Flexibla och mobila arbetssätt har förvandlat arbetslandskapet – detta är tydligt om man ser till antalet företag som säger att flexibla arbetssätt har ökat produktiviteten. Men arbetsgivare måste vara försiktiga så att de inte drar på sig nya problem.”

”Arbetsgivare måste – förutom att förse personalen med teknik och enheter som behövs för att utföra uppgifter på språng – erbjuda professionella och säkra platser att arbeta på om personalen inte är på kontoret varje dag. Genom att ge personalen tillgång till flexibla arbetsplatser, exempelvis företagscenter, kan arbetsgivare erbjuda de professionella miljöer och säkra Wi-Fi-nätverk som oftast inte finns i hemmet eller på kaféer. Det är ett effektivare sätt att dra fördel av den produktiva potentialen hos flexibla och mobila arbetssätt.”

[i] ”Mycket mer än bara byod”, Techworld, den 9 april 2013.

Regus är världens största leverantör av arbetsplatslösningar, med produkter och tjänster som sträcker sig från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, affärslounger och världens största nätverk av videokommunikationsstudior. Regus gör det möjligt för människor att arbeta på sitt sätt, oavsett om det är hemifrån, på resande fot eller på ett kontor. Kunder som Google, GlaxoSmithKline och Nokia samt hundratusentals växande små och medelstora företag drar nytta av att outsourca sina kontors- och arbetsplatsbehov till Regus, så att de kan fokusera på kärnverksamheten. Över 1,3 miljoner kunder använder dagligen Regus lokaler som är spridda världen över med 1 500 företagscenter i 600 städer och 99 länder, vilket gör det möjligt för enskilda personer och företag att arbeta var, hur och när de vill. Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen.

Mer information finns på: www.regus.se