Svenska företags tillförsikt ökar kraftigt

Sverige återhämtar sig samtidigt som utvecklingsländernas index faller och fokus riktas mot hållbar tillväxt

Minskad tillförsikt hos företag i snabbt växande ekonomier och återhämtning av länder som Sverige har minskat skillnaden jämfört med utvecklade marknader. Samtidigt är effektivitet den viktigaste drivkraften när det gäller att behålla konkurrenskraften utan att det går ut över tillväxten, enligt en ny undersökning från Regus. Forskning visar att företag runt om i världen prioriterar kostnadsbesparande åtgärder, från att behålla sina anställda till att ha flexibla arbetsplatser, för att dra största möjliga nytta av befintliga tillgångar och expandera snabbt och flexibelt.

Den senaste Regus Business Confidence Index (BCI)-undersökningen, som omfattar fler än 20 000 högre chefer i 95 länder, visar att tillförsiktsnivån har ökat med fem poäng till 109 i utvecklade ekonomier, samtidigt som den har minskat med nio poäng till 117 i utvecklingsländer. I Sverige har företagens tillförsikt ökat kraftigt från 106 poäng i april 2013 till 123, vilket är långt över det globala genomsnittet på 113 poäng.

Rapporten indikerar även att svenska företag kommer att fokusera på att behålla sina anställda och tillhandahålla tjänster på ett kostnadseffektivt sätt under de kommande tolv månaderna. Detta för att optimera verksamheten och dra största möjliga nytta av befintliga tillgångar utan att det får en negativ inverkan på expansionsplaner.

Regus Sverigechef Björn Käcke kommenterar resultatet: "Medan utvecklade ekonomier åtnjuter en ökad tillförsikt när deras ekonomiska utsikter blir positiva, minskar tillväxttakten i utvecklingsvärlden när företagen strävar efter att bli ännu mer effektiva för att öka produktiviteten. Denna undersökning visar att användning av flexibla arbetsplatser kan ha en stor inverkan på slutresultatet, vilket gynnar en hållbar tillväxt."

Övriga BCI-resultat inkluderar:

• Företag som rapporterar ökade intäkter och tillväxt i Sverige har ökat från 46 % till 53 % och förblivit stabila genom att öka från 33 % till 35 %
  • De fyra främsta effektivitetsresultaten i Sverige är:
    • o   Kostnadseffektiva tjänsteleverantörer (60 %)
    • o    Förbättrad förmåga att behålla sina anställda (42 %)
    • o   Högre avkastning på investering i marknadsföring och annonsering (39 %)
    • o   Kortare leverantörskedja (33 %)
  • 25 % av företagen planerar även att minska det fasta kontorsutrymmet.

Regus är en global leverantör av arbetsplatser.

Företagets nätverk med fler än 1 700 företagscenter i 100 länder tillhandahåller praktiska, högkvalitativa, fullt utrustade utrymmen där människor kan arbeta, oavsett om det är under några minuter eller några år. Företag som Google, Toshiba och GlaxoSmithKline väljer Regus så att de kan arbeta flexibelt och göra sina verksamheter ännu mer framgångsrika.

Nyckeln till flexibelt arbete är bekvämlighet och därför är Regus tillgängliga överallt där deras 1,5 miljoner medlemmar vill ha support – stadskärnor, förorter, shoppingcenter och butiker, järnvägsstationer, servicestationer vid motorvägar och kulturcenter.

Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen. Mer information finns på: www.regus.com