Svenskar med hemlängtan

Ny undersökning från visar vad vi saknar under äffärsresan

Bortsett från längtan efter familjen och hemmet säger svenska affärsresenärer att de saknar hemlagad mat, visar den senaste undersökningen av Regus, den globala leverantören av flexibla arbetsplatser. Hemlagad  mat (19 %) är en av de tre saker svenskar saknar mest när de reser utomlands i arbetet, vilket betyder mer för svenskarna än både levnadsstandard och husdjur.

De svarande uppger att när de reser utomlands i arbetet är det mest troligt att de, efter familjen (68 %) och hemmet (38 %), saknar hemlagad mat (25 %). De är inte lika intresserade av att prova nya läckerheter i de utländska köken. En av fem svarande (17 %) saknar också att tala sitt eget språk och framhåller att vissa bekvämligheter hemma är helt oumbärliga för att de ska trivas.

Några andra slutsatser:

• I Sverige hade de svarande mer hemlängtan (40 %) än det globala genomsnittet på 38 %.
  • Svenskar led mer av sin saknad efter familjen (77 %) än genomsnittet (68 %).
  • Globalt sett är generation X och baby boom-generationen mindre intresserade av att resa i arbetet, eftersom familjen kräver sitt.
  • Generation X, där de flesta småbarnsföräldrarna återfinns, är de som mest sannolikt saknar sin familj (73 %).
  • I Sverige är nästan hälften (49 %) av de svarande mindre intresserade än för tio år sedan av att vara borta från hemmet och att resa i arbetet.

”Personliga möten har ofta varit en viktig del av affärslivet eftersom människor behöver se ansiktsuttrycken och kroppsspråket hos den de talar med, men under åren upptäcker de flesta att deras prioriteringar förändras.” Säger Björn Käcke, Sverigechef på Regus. Ny teknik som gör att man kan hålla videokonferenser blir allt vanligare, och i dag börjar de anställda kräva sådana som ett alternativ till resor.

”En minskning av onödigt resande bidrar också till en viktig fråga: det leder till lägre kostnader och minskade koldioxidutsläpp. Genom att införa fler videokonferenser kan företag både äta kakan och ha den kvar: de kan spara pengar och skydda miljön, och de kan öka arbetsglädjen och förbättra de anställdas balans mellan arbete och fritid."

För mer information vänligen kontakta: eric@bondpremea.com, 0704-151525

Regus är en global leverantör av arbetsplatser.

Företagets nätverk med fler än 1 700 företagscenter i 100 länder tillhandahåller praktiska, högkvalitativa, fullt utrustade utrymmen där människor kan arbeta, oavsett om det är under några minuter eller flera år. Företag som Google, Toshiba och GlaxoSmithKline väljer Regus så att de kan arbeta flexibelt och göra sina verksamheter ännu mer framgångsrika.

Nyckeln till flexibelt arbete är bekvämlighet och därför är Regus tillgängliga överallt där deras 1,5 miljoner medlemmar vill ha support – stadskärnor, förorter, shoppingcenter och butiker, järnvägsstationer, servicestationer vid motorvägar och kulturcenter.

Regus grundades i Bryssel, Belgien 1989, har sitt huvudkontor i Luxemburg och är listat på Londonbörsen. Mer information finns på: www.regus.se