Sveriges företagare har tappat framtidstron

Svenska företags framtidstro minskar i takt med fortsatt instabilitet för globala företag visar ny global undersökning.

En stark nedgång för företagens tillförsikt i många snabbt växande ekonomier höjer varningsflaggan för att globala företag kan få uppleva fortsatt instabilitet under kommande månader. I Sverige har framtidstron minskat, och sjunkit med 11 punkter i Regus Business Confidence Index (från 120 till 109) sedan april 2012.

Företagens framtidstro i världens ledande tillväxtekonomier har sjunkit avsevärt under det senaste halvåret. Trots sänkningen förblir graden av tillförsikt i snabbt växande ekonomier mycket större än i utvecklade ekonomier. Denna tillbakagång bör ses som ett varningstecken för företag över hela världen och vänta sig ytterligare instabilitet innan en allmän global uppgång, visar den senaste Regus Business Confidence Index (BCI) baserat på svar från mer än 24 000 ledande företag från 92 länder. I Sveige har 367 förtetag deltagit i studien.

Framtidstron bland i synnerhet små företag har avtagit i både utvecklade ekonomier och utvecklingsekonomier, och eftersom det har en viktig roll bland små och medelstora företag som en faktor för tillväxt och det som ger arbete är denna upptäckt särskilt viktig. Tillgång till rimlig kredit- och kassaflödeshantering hör till företagens största bekymmer. Vilket visar på behovet av flexibla företagstjänster som betalas vid användning, vilket skulle göra det möjligt för företag att förbli flexibla och konkurrenskraftiga.

Viktiga punkter och statistik

• Graden av förtroendet globalt har förändrats obetydligt jämfört med för ett halvår sedan - det har gått ner med 2 procentenheter till 111 sedan april 2012.
  • Andelen svenska företag som rapporterar intäktsökningar sjönk från 57 % i april 2012 till 45 %, och vinsten sjönk på liknande sätt från 44 % till 38 %.
  • Nästan två tredjedelar (62 %) av de svenska svarspersonerna svarade att de var nöjda med regeringens stöd till företag.
  • Följande frågor är stora utmaningar för små företag och nystartade företag:

-       försäljning (58 %)

-       administrativa uppgifter (50 %)

-       kassaflödet (39 %)

Svarspersonerna betonade även viktiga åtgärder som regeringen borde introducera som avsevärt skulle hjälpa små företag och nystartade företag. Dessa är:

-       skattelättnader (76 %)

-       lån med låg ränta (47 %)

-       kostnadsfri rådgivning (31 %)

”Det är tydligt att företagens tillförsikt har minskat markant, åtföljt av en betydande minskning i vissa utvecklingsekonomier sedan vår senaste BCI-rapport i april,” säger Marcel de Vries, Sverigechef på Regus. ”Detta vittnar om att minskad handel med europeiska ekonomier och västekonomier, kombinerat med en mängd nationella faktorer börjar få sina följder. Om det finns några goda nyheter är det att andelen företag som rapporterar ökade intäkter är stabil medan vinsterna ökade något.”

Marcel de Vries säger vidare: ”Vi slås i synnerhet av bristen på förbättring bland entreprenörer och små företag. För att förbättra sin situationen när det gäller likvida medel angav svarspersonerna prisvärda och flexibla företagstjänster som en lösning – särskilt för omkostnader som arbetsplatser, administrativ support och försäljning/marknadsföring. 45 % av svarspersonerna rapporterade t.ex. att ett av de största bekymren under nedgången har varit oflexibla fastighetshyror. Flexibla tjänster gör det möjligt för företag att vara mer flexibla och frigöra kontanter för investeringar utan att behöva förlita sig på kredit vid en tidpunkt när det är så svårt att trygga medlen.”

Regus Business Confidence Index

I varje utgåva av rapporten Regus Business Tracker presenteras en uppdaterad version av Business Confidence Index. Indexet är en mätning som består av en samling positiva, långsiktiga uttalanden som kombinerar intäkter och vinster hittills i år med synen på den förväntade ekonomiska uppgången under de kommande månaderna. Syftet är att ge företagen en sammanfattning av de viktigaste punkterna i undersökningen. Jämförelsetalet angavs till 100 i den första utgåvan av Regus Business Tracker i september 2009.

Presskontakt: För mer information vänligen kontakta Eric Uggla på mail, eric@bondpremea.com eller telefon +46 (0) 704 1515 25

Regus är världens största leverantör av innovativa kontorslösningar. Regus erbjuder allt från fullt utrustade kontor till professionella mötesrum, business lounges samt videokonferensverktyg. Regus erbjuder ett nytt sätt att arbeta på, vare sig det är hemifrån eller från kontoret. Företag som Google, GlaxoSmithKline och Nokia, samt tusentals små och medelstora växande företag, drar nytta av att outsourca sina kontor och arbetsplatser till Regus. Över 1 000 000 kunder använder Regus kontor dagligen. Regus finns på totalt 1 200 platser i 550 städer och 95 länder. Detta gör det möjligt för kunder och företag att arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. För mer information, se www.regus.se

Taggar: