Dosering av de första försökspersonerna i PK-studie av VAL001

Respiratorius meddelar att den 14 februari doserades de första försökspersonerna i PK-studien av VAL001.

Den skräddarsydda frisättningsprofilen för VAL001, som kombinerar omedelbar frisättning och förlängd frisättning av natriumvalproat, kommer att utvärderas i den farmakokinetiska (PK) studien på friska försökspersoner.  Preliminära resultat av den inledande delen av studien förväntas under kvartal 1, 2022 och hela studien avslutas under kvartal två, 2022.

" Doseringen av de första försökspersonerna i PK-studien skedde strax efter att studien initierats och vi är övertygade om att det CRO som genomför studien kommer att fortsätta den snabba rekryteringen av försökspersoner samt fullfölja studien enligt plan," säger VD Johan Drott i en kommentar.

Denna information är sådan som Respiratorius är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-14 10:37 CET.