Informationsbroschyr avseende den föreslagna utdelningen av dotterbolaget  Arcede Pharma AB

Enligt tidigare pressmeddelande har Respiratorius AB (publ) (”Respiratorius” eller “Bolaget”) föreslagit årsstämman den 9 juni 2022 att besluta om utdelning av samtliga aktier i Arcede Pharma AB (”Arcede”) till Respiratorius aktieägare. Med anledning av detta publicerar Respiratorius idag ytterligare information om utdelningen i form av en informationsbroschyr som kommer finnas tillgänglig på www.respiratorius.com.

Informationsbroschyren presenterar bakgrunden och orsakerna till den föreslagna utdelningen av Arcede och innehåller proformaredovisning för Respiratorius som illustrerar effekterna av utdelningen. Informationsbroschyren syftar till att ge aktieägarna en överblick över Respiratorius finansiella ställning efter utdelningen samt information om utdelnings- och noteringsprocessen och är tänkt att användas som grund för beslut från Respiratorius aktieägare i samband med årsstämman den 9 juni 2022.

För mer information:

Johan Drott, CEO, Respiratorius AB (publ)

+46 709 224 140

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 maj 2022 kl. 09:00

Om Respiratorius

Respiratorius AB (publ) utvecklar kandidater till nya effektiva läkemedel mot folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma, samt bättre metoder att diagnosticera hjärt- och kärlsjukdomar. Bolagets affärsidé är att utveckla kandidater till nya läkemedel baserade på patentsökta substanser, som i prekliniska studier visat överlägsna resultat jämfört med det som i dag betraktas som standardbehandling. För mera information om Respiratorius, besök respiratorius.com.