Kommuniké från extra bolagsstämma i Respiratorius AB (publ)

Idag, den 14 mars 2022, hölls extra bolagsstämma i Respiratorius AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om omläggning av bolagets räkenskapsår och ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att omlägga bolagets räkenskapsår från kalenderår till brutet räkenskapsår (1 maj – 30 april), och att göra därmed relaterad ändring av bolagsordningen, varigenom den sista dagen i det innevarande räkenskapsåret kommer att vara den 30 april 2022.

Stämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningens §§ 4-5 så att gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget ändras, samt § 1 och § 10 avseende bolagets företagsnamn och avstämningsförbehåll för anpassning till uppdateringar i tillämpliga lagregler.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att godkänna styrelsens beslut av den 9 februari 2022 om företrädesemission av högst 78 426 260 aktier, varvid bolaget kan komma att tillföras en total emissionslikvid om högst cirka 45 MSEK före emissionskostnader. De som på avstämningsdagen den 16 mars 2022 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller en (1) teckningsrätt per befintlig aktie. Trettio (30) teckningsrätter ger rätt att teckna elva (11) nya aktier i bolaget till en teckningskurs om 0,57 SEK per aktie. Vid full teckning av samtliga aktier som emitteras i företrädesemissionen kommer bolagets aktiekapital att öka med högst 3 921 313 SEK. Teckningsperioden i företrädesemissionen löper från och med den 18 mars 2022 till och med den 1 april 2022.

Denna information är sådan som Respiratorius är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-14 13:56 CET.