Kvartalsrapport 1, 2020

2020-01-01 till 2020-03-31

Respiratorius AB (publ)

SAMMANFATTNING AV KVARTALSRAPPORT 1, 2020  (KONCERN)

Första kvartalet (2020-01-01 – 2020-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 KSEK (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 901 KSEK (-1 546).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,01).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET 2020

• Respiratorius tecknade under slutet av första kvartalet ett kortfristigt lån för att säker­ställa fortsatt utveckling under den rådande situationen, avseende det nya coronaviruset. Lånet är om 5 MSEK, via Formue Nord Markedsneutral A/S. Villkoren för lånet är marknads­mässiga och lånet löper till att börja med på 6 månader.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER FÖRSTA KVARTALETS UTGÅNG

• Styrelsen för Respiratorius beslutade att föreslå att årsstämman den 19 maj 2020 beslutar om företrädesemission av units bestående av nyemitterade aktier och teckningsoptioner ("Företrädesemissionen"). Vid full teckning i Företrädesemissionen tillförs Bolaget initialt cirka 25,1 miljoner kronor före emissionskostnader.

Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas tillförs Bolaget ytterligare cirka 18,9-25,1 miljoner kronor före emissionskostnader. Företrädesemissionen är säkerställd genom tecknings­förbindelser om cirka 14,1 procent samt garantiåtaganden om cirka 65,9 procent, vilket totalt motsvarar 80 procent av den initiala emissionsvolymen.

Vd har ordet

Inledningen av 2020 har inneburit stora förändringar med en pandemi som krävt mänskliga uppoffringar och orsakarat tragiska förluster. Den nya verkligheten har också ändrat förutsättningarna för bolag som Respiratorius. Redan tidigt under året genomförde vi en genomlysning av bolagets aktiviteter och planer för att identifiera risker och för att säkerställa fortsatt utveckling och finansiering av bolaget.

Arbetet med riskanalys föranledde att ett lån om bryggfinansiering tecknades samt att sonderingar inleddes om en långsiktig finansiering oberoende av exit för VAL001 innan lösen av brygg­finansieringen.

Exitprocessen för VAL001 fortsätter enligt plan och vi upplever att intresset inte påverkats i nämnvärd utsträckning av pandemin. Ytterligare intressenter har därmed tillkommit på listan över bolag som genomför analys av VAL001.

Förberedelserna inför start av fas III-studie för VAL001 pågår parallellt med exitprocessen och målsättningen är fortsatt att inleda studien snarast möjligt. Vi är fortsatt optimistiska om att detta kan ske i någon form av samarbete med en partner.

Inom RESP9000-projektet, för nya läkemedel för effektiv behandling av KOL och svår astma,  fortsätter arbetet enligt plan. Fokus är nu primärt på att säkerställa en optimal formulering för inhalering och produktion inför inledande av klinisk studie. Vi avser därför att snarast möjligt genomföra en vetenskaplig rådgivning med en regulatorisk myndighet för att säker­ställa innehållet i det prekliniska datapaketet inför godkännande av den första kliniska studien.

Sammantaget har första kvartalet 2020 inneburit fortsatt god utveckling för Respiratorius och vi ser att det finns goda förutsättningar att det fortsätter på den inslagna vägen, även om vi nogsamt följer och utvärderar i vilken utsträckning det nya coronaviruset kan komma att påverka företagets verksamhet på kort och lång sikt.