Kvartalsrapport 3, 2020

2020-07-01 till 2020-09-30

Respiratorius AB (publ)

SAMMANFATTNING AV KVARTALSRAPPORT 3, 2020 (KONCERN)

Tredje kvartalet (2020-07-01 – 2020-09-30)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 KSEK (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 627 (-1 336) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,01).
  • Soliditeten uppgick per 2020-09-30 till 94,11%.

Vd har ordet

Trots förutsättningarna med en pågående pandemi, löper verksamheten i Bolaget i stort enligt vår plan. Den säkerställda finansieringen gör nu att arbetet tagit fart, och nya aktiviteter har initierats i de båda huvudprojekten RESP9000 och VAL001.

Exitprocessen för VAL001 fortlöper med fokus på de intressenter som utkristalliserats som mer attraktiva för Bolaget. Partner International har ett tydligt uppdrag i en sedvanligt tidskrävande process och under tiden fortsätter vi med att bygga värde och stärka erbjudandet. Förberedelserna inför start av fas III-studie fortlöper, med framställande av studieläkemedel. Vi är optimistiska över den nya formuleringen, vilken kommer att vara viktig i en framtida positionering och prissättning av läkemedlet. För övrigt pågår förberedelser inför PK-studien, och final studiedesign inför regulatoriskt godkännande av studieprotokollet. Den övergripande målsättningen är fortsatt att snarast möjligt inleda fas III-studien i samarbete med en partner.

Inom RESP9000-projektet, ett nytt framtida läkemedel för effektiv behandling av KOL och svår astma, fortskrider arbetet planenligt. Delprojektet att säkerställa en optimal formulering för inhalering och produktion inför toxikologiska och kliniska studier pågår. Ett vetenskapligt rådgivningsmöte med Läkemedelsverket är genomfört med övergripande positivt resultat. Rekrytering av en senior projektledare pågår, och vi hoppas snarast kunna presentera en ledare för projektet.

Tredje kvartalet 2020 har inneburit fortsatt utveckling i projekten, framför allt står vi nu starka med en säkerställd fortsatt finansiering och kan fokusera på långsiktigt värdebyggande aktiviteter.

Denna information är sådan som Respiratorius är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-11-04 08:01 CET.